Monday, August 29, 2011

Sesuci Syawal:Jurnal Puasa Raya Akmal Faris


Coretan dan kisah ini diubahsuai sedikit gaya penulisannya agar lebih mudah dibaca

MINGGU PERTAMA RAMADHAN (1-7 Ogos 2011)

Pagi-pagi emak kejut bangun. Saya pun bangunlah sebab emak kata hari ini puasa. Nasib baik harini cuti (1 Ogos). Emak kata puasa kena latih dari kecik. Saya dengan abang tak ada masalah nak puasa. Tapi laparlah juga bila tengahari.

Esoknya sekolah saya dah rasa malas nak bangun pagi. Emak kejutkan lepas saya dan abang tidur depan TV. Nasib emak dah kemaskan buku ikut jadual. Emak jugalah yang sediakan air panas setiap kali saya nak mandi pagi. Emak pakaikan baju seluar. Ayah pula tolong pakaikan minyak rambut, bedak dan sikatkan rambut. Nasib rambut saya kerinting lebat, tak lurus macam rambut abang.

Kat sekolah kawan-kawan sibuk cerita pasal mercun, bunga api dan baju raya. Tak kurang cerita pasal nak balik kampung! Saya pula fikirkan apa makanan buka puasa saya petang ini. Semua adik beradik tahu, saya kuat makan! Tolaklah apa saja. Saya bedal!

MINGGU KEDUA RAMADHAN (8-14 Ogos 2011)

Rutin harian berlalu seperti biasa. Sahur makan berat, buka puasa pun makan berat. Kadang-kadang emak dan abang-abang marah juga kalau saya tak habiskan makanan. Emak ayah pesan, duit bukan senang nak dicari. Makanan makin mahal (kadang-kadang saya dengar ayah saya membebel)

Apapun menarknya, baru minggu kedua ramadhan, emak benarkan saya dan abang bermain di rumah jiran sebelah. Tapi jam 9 lebih sikit, lepas ayah dan angah balik terawih, saya dan abang mesti kena ada dekat rumah. Bila along balik saja, baru saya dan abang ke terawih sebab lepas-lepas tu along bawak pusing kampung!hehehe

MINGGU KETIGA RAMADHAN (15-21 Ogos 2011)

Minggu angah beli baju raya. Saya pun mengendeng emak nak sepasang, walhal saya dah ada. Saya cari yang murah-murah saja. Tapi abang tak pula jumpa baju yang dia hendak. Warna coklat, saiz 30. Jurujual tu kata, dah takde. Paling kuat pun saiz 31. Abang saya cerewet orangnya. Kalau tak ada, jangan haraplah dia nak beli. Balik dari beli baju, ayah belanja sate. Nyum nyum. Saya makan nasi goreng paprik dengan milo ais. Kan saya dah cakap, saya kuat makan. Dan saya boleh habiskan sepinggan tu. Angah tengok, tercengang.

Makan sahur saya juga dah bertukar. Nestum saja. Dengan tiga keping biskut dicecah dengan teh O panas. Sedap! Dah makin hujung-hujung ni, malas pula nak makan banyak.

Oh ya, angah juga tercengang bila saya minta diperdengarkan lagu Justin Bieber dalam playlist keretanya. Apa? Ingat saya tak tahu Bahasa Inggeris?

MINGGU KEEMPAT RAMADHAN (22-29 Ogos 2011)

Angah dan Along ke bandar beli barang untuk raya. Sekolah pun dah mula cuti. Abang dan kakak saya pun dah mula cuti. Rumah dah dengar bising-bisingnya bila seorang usik lagi seorang. Lesen emak untuk saya dan abang keluar malam masih lagi laku. Asal sembilan lebih kami balik.

Masa petang saya pun dah jarang saya habiskan bermain di luar. Saya banyak tidur. Pukul 5 bangun buatlah apa yang patut sebelum tunggu berbuka. Oh ya, saya minta dekat angah RM30 sebab puasa saya cukup tahun ni. Saya tak tahu berapa dia nak bagi.hehehe

Hari ini (Ahad 28 Ogos) ada jiran tetangga sudah memulakan adapt ‘mengunjung’ iaitu memberi lauk raya (lodeh ke, ayam masak merah ke, ketupat ke, kari ke,sayur goreng ke) kepada rumah jiran tetangga lain. Terkejut juga sebab awalnya jiran tu masak. Setiap daripada kami ada makanan fevret jiran masing-masing. Saya tahu, angah mesti tunggu rendang daging Cik Senah rumah atas bukit tu sebab rendang dia memang sedap.hehehehe

Apapun, saya, Akmal Faris Sulaiman, ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri 2011. Maaf zahir batin!!

Terima kasih sebab baca coretan ni!

Saya dan abang (dia sakit gigi masa ni) ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri!
Maaf Zahir Batin!


***

[Selepas Ini]
Himpunan ucapan beberapa blogger

Selamat membaca!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR