Tuesday, February 16, 2010

POST MOTERM: SERU

Salam;

Mini siri seram Seru sudah melabuhkan tirainya pada Ahad lepas, Februari 14, 2010. Lewat sikit dari jangkaan aku yang sepatutnya ia berakhir 7 Februari, 2010. Jom kita bedah siasat sepanjang penyiaran 12 episodes mini siri pendek nih.

1) Idea untuk membikin 4 cerita berbeza dalam Seru adalah pinjaman dari sebuah filem terkenal Asia, Three arahan Peter Ho-Sun Chan, Nonzee Nimibutr dan Kim Jee Won. Pinjam konsep saja. Tapi jalan cerita adalah sepenuhnya garapan aku.

2) Tajuk2 Seru saling berkait rapat dengan tajuk-tajuk setiap cerita seperti ObseSi Isadora (S), MEmori (E), Jalan AkhiR (R) dan Ummi (U). Tajuk berbeza, tetapi perjalanan watak dan kaitannya saling berkait dengan satu dengan yang lain.

3)Cerita ini juga dibahagi kepada empat latar berbeza iaitu "seorang isteri yang tidak menyedari yang dia sudah mati", "pelajar kolej yang mempunyai masalah mental", "ibu tunggal yang sanggup berkorban demi anaknya" dan "penantian seorang ibu menunggu kepulangan anaknya untuk memohon maaf atas kesilapan lampau"

4) Jalan cerita untuk setiap 3 episod tajuk juga berbeza. Teknik "puzzle" untuk Jalan Akhir, Teknik "monolog" untuk Obsesi Isadora, Teknik "imbas semula" untuk Memori dan Teknik "linear dan twist di hujung penceritaan" untuk Ummi.

5) Mini siri ini ditulis pada 14 Disember 2009. Disiarkan untuk bacaan pada 2 Januari, 2010 dan tamat ditulis pada 14 Februari, 2010.

6) Idea untuk menulis siri ini sebenarnya semenjak November 2006, dengan working title "Aneh". Namun pada 12 Disember 2009, barulah plot cerita dikembangkan semula (untuk Jalan Akhir dan Obsesi Isadora sahaja kerana Memori mempunyai penceritaan yang lebih kurang sama dengan filem seram pengarah Osman Ali-Puaka Tebing Biru (iaitu kisah dua kawan yg terpisah, kemudian kawannya datang dlm hidup untuk memberi petunjuk yg dia sudah mati sort-of). Jadi aku construct semula kisah Memori. 2 Januari 2010 barulah Memori dan Ummi (hanya 2 episodes saja) dapat disiapkan. Walaubagaimanapun, Ummi akhirnya dapat dihabiskan (episod 3) pada 14 Februari 2010. Alhamdulilah;)

7)Seru bukan sekadar hiburan tahyul hantu2 bagai semua. Tapi mengingatkan kita bahawa selagi kita ada berbuat salah, balasan setimpal akan menanti. Syaitan itu adalah musuh Allah yang paling nyata dan janganlah sesekali kita berpaling tadah kepada ajaran-NYA.

Alhamdulilah, mini siri Seru gak mendapat sambutan dari korang yang membaca (jika dibandingkan dengan 7Hari.) Terima kasih daun keladi. Sila skrol ke bawah semula jika ingin membaca. Buat 'Aqilah, Iyllienaz, Frodo Baggins, Nuke Rude, Miss Kedondong, Hans, Mr Homosapiensz, Anuar Kamaruddin, Juliana dan Bard, mahupun mana2 silent readers yang pernah membaca this piece, thank you so much

Thanks juga bagi mereka yang mengundi ke empat2 cerita nih. Personally, aku suka Obsesi Isadora berbanding yang lain. Korang?

FaizalSulaiman'sFootNote:--)Lepas ni aku nak cuba genre apa lak ek?ada cadangan??hehe

15 comments:

'AQILAH said...

ku suka jalan akhir dengan memori :) ummi ngan isadora pun suka...tapi jalan akhir best lagi ...heeee


lama rupanye idea nak buat mini ni...:)

'AQILAH said...

eh jap...sama-sama...

Faizal Sulaiman said...

'AQILAH --)thanks Qilah for ur support.thanks2 k.aku tunggu mini siri ko lak.hahahaha

takpe..sesama bloggers, support each other;)

NUke_Rude said...

ko mmg sesuai la wat cta2 seram n mistik ni.. huhuhu.. keep it up bro!

hans said...

nice

Anonymous said...

xde jamuan sempena habis pelancaran SERU ker....wat BBQ pn best gak..

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude ---)thanks bro.aku menanti pe'us ko neh.hahaha.penantian satu peyeksaan.hahaha

Faizal Sulaiman said...

hans--)thanks hans;)

Faizal Sulaiman said...

Mr.Homosapiensz ---)wat jamuan makan guna application fesbuk ni bes gak kan?hahahahaha..thanks bro for ur support;)

NUke_Rude said...

haih~ baru bape hari lepas aku publish Pe'us.. tunggu la lama skit br aku sambung... hahah.. sminggu ke.. dua minggu ke..


word verification kali ni best.. "capal".

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude --)yang tu aku dah baca.hahaha.harap2 ada suprise di akhir episod mini siri ko tu weh;)

takpe.., aku tunggu k;)

iyllienaz said...

mmg hebat wey smua ur writing..complicated kot..apa2 pon, keep on writing ek??hehe

RobinHood said...

akhirnya sampai juga robin ke sini..

wah..bagus bangat ni...

Slute!

Faizal Sulaiman said...

iyllienaz ---)okay..thanks iyllie.ada siri baru lagi, sila baca k.hahaha.tyvm!;)

Faizal Sulaiman said...

RobinHood---)thanks bro.lama ko tak update?sihat ker?;)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED