Saturday, January 08, 2011

Dia: Siti Nurhaliza


Salam

‘Kau minat Siti??’
‘She’s good, apa!’
‘Tak rock la minat Siti!’

Ini conversations beberapa tahun lalu masa Siti femes dengan lagu balada membuai macam Jerat Percintaan.

Aku bukanlah die hard fan Siti sebenarnya sampai tampal gambar dia, pergi konsert-konsert dia atau beli setiap album-album dia.

Yang hanya adalah koleksi MP3 himpunan album-album beliau.

Meh aku citerkan sikit seperti yang aku tahu, kemunculan Siti Nurhaliza.

Dia ni biasa saja. Tak silap dicungkil menerusi Bintang RTM. Dan dari situ dia diberi peluang merakamkan album. Kemunculan awal, Siti berkeras tak nak ambil gambar dengan lelaki. Tak mahu pakai seksi sehinggalah mengundang kepelikan ramai sebab waktu tu (hujung 90 an) kalau artis nak femes, mesti kena pose maut dalam majalah MANGGA, tepi kolam, basah-basah sikit, nama bubuh dekat 'that' lurah disamping cerita panas artis tulah, selain menggunakan nama-nama komersil untuk fofuler. LOL

Tapi tidak Siti.Dia guna nama penuh, siap!

Mungkin sebab itulah dia disenangi ramai. Ditambah dengan kejayaan demi kejayaan album-album beliau. Kau katalah mana anugerah, memang dia akan sapu dan asyik-asyik-Siti-akan-kedengaran-dihujung-telinga-sort-of-

Dia boleh dikatakan berjaya di lapangannya walaupun err produk perniagaaan beliau err tak berapa aku nak dengar perkembangannya. (ambil contoh C-TEA)

She’s good with branding. Peminat akan beli….(apaanama produk kecantikan dia tu ek?..lupalah) sebab produk tu ‘Siti Nurhaliza’. Mungkin nak cantik, sebulat, sebotol nak jadik macam Siti Nurhaliza agaknya.

Kenapa aku suka Siti?

Hurmm…

She’s good in live singing! Superb!

Dia akan bawa dengan lenggoknya sendiri selain tak terikut dengan nyanyian penyanyi asal. Selain tu, aku perasan kualiti album dia dari setahun ke setahun berubah macam contoh traditional Cindai move forward kepada music global yang lebih Arabic dalam Lantera Timur. Dari segi processing, aku lebih sukakan album Hadiah Daripada Hati. Macam live orchestera!

Itu yang aku suka. Part part dia kahwin dengan Datuk K ke, beli plat nombor ke, tudung serkup dia tu ke, aku tak ambik pot sangat sebab aku lebih sukakan tone suara dia.

Dalam banyak-banyak lagu beliau, aku paling suka lagu ni.



Melodinya baik. Nak-nak part Ajai continue as background vocal tu..macam nak ikut Siti nyanyi duet plak.bwahahahahaha ROFL!

Aku? Maya Karin tetap di hati:)

25 comments:

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan..Salam Kenalan..
Terima kasih kembara ziarah maya”

yupppp ct ok lahhhh.... tak ade lagi penyanyi Malaysia berjaya cam dia

Muhamad Zaki Zafir said...

haha,ckp psl ct ni,tringt dlu2 kalau beli kaset pnyanyi laki,hbs kerepot kaset tu dlm kereta.tp beli kaset pnyanyi prmpuan mcm siti, erra fazira, elok je kaset tu.naik heran aku. :D

Anonymous said...

suka siti nurhaliza gila2!!!!
sangat2!!!!

Faizal Sulaiman said...

Afzainizam --->yupe! betul tu!

Faizal Sulaiman said...

Muhamad Zaki Zafir --->hahahahahha..ada pedajal ka weh?

kontes ko kang aku masuk, k:)

Faizal Sulaiman said...

Lelaki Ini --->memang minat habes neh:)

IMANSHAH said...

siti memang lahir untuk jadi bintang

Anonymous said...

saya die hard fan beliau!
sila jgn keji! sekian!

hahaha

btw, part nyanyi live tuh.. mmg setuju sgt2
gemersik lain macam
superb!

well, ade ramai my fren yg xsuke siti, then bila dgr nyanyi live, sume dah mula meminati :)

Seri said...

siti juga pandai tulis lirik

Faizal Sulaiman said...

IMANSHAH --->kan.apa yg aku tgk, dia berusaha keras, as lucky as she dibantu ramai pihak berbakat utk jadik mcm sekarang:)

Faizal Sulaiman said...

Annahl Kamaruddin --->tak keji pun nahl:)hehe

in fact memang bila dia nyanyi live, memang superb pun:)

Faizal Sulaiman said...

Seri --->yup! pakej kut kalau nak jadi penyanyi.pandai tulis lirik dan lagu:)

epol said...

ok...minat lagu siti aje...layan kot..tp orangnye x brape..keh3

shahirahkhairudin said...

SK pun suke CT.. lagu yang dia bawak semua besh dan selalunya orang susah nak nyanyikan balik lagu siti semerdu nyanyian dia. ai karok lagi ct pun selalu sangkut oh ! pitching lari.. ekeke.. my fav Seindah Biasa :)

CI_ said...

ish,
mujur daku tak minat
CT mahupun Maya Karin.
hahaha larilah kalau macam ni!
kang kena haruk dengan fans mereka.

Faizal Sulaiman said...

epol --->same here.minat lagunya aje.hehehehe

Faizal Sulaiman said...

shahirahkhairudin --->waaa..nyanyi sket shira?hehe

Faizal Sulaiman said...

dandelion kiss --->hahahahaha..ni atas pagar la yek?kih kih kih:P

Anonymous said...

Tang nyanyi tak payah cakap,dia mmg superb walau suara dia tak seunik marian carey,tapi lenggok dan pembawakan dia yg mahal. Tang perangai tu la dia memenangi hati aku.Dia tak mudah melatah bila d'serang gosip dan fitnah dan dia tak sombong,lupa diri dan very the humble bila dgn sape2 pun.Kagum ngn beliau.

tengkorakemas said...

produk dia sekarang yg popular simply siti rasanya..

aku ingat lagi aku kenal siti masa dia duet dgn 2by2, kau mawarku kot..pergh..layan beb masa tu..

Faizal Sulaiman said...

bukankosong---> siti is one of a kind:)

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas--->warghhh tu jaman2 aku skola rendah tu:P

Saleh said...

saya suke siti very much!! <3

Lady Waleane said...

aku pun suke suara die.. jangan pitam kalau bukak playlist aku penuh lagu2 die. haha...

tengkorakemas said...

hehe memang sek rendah, tapi gua dah jiwang juga masa tu :p

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED