Salam.
Selamat bercuti dan Selamat menyambut Hari Thaipusam, bagi mereka yang meraikannya.
Entry harini ilmiah sikit, tapi macam biasalah aku cuba rileks mengulasnya.
Semua orang tahu apa itu terma ‘social network’. Aplikasi jaringan social yang mempertemukan atau meperkenalkan kita kepada strangers dengan tujuan mencari kenalan ataupun networking yang baru.
Yang menjadi trend sekarang adalah aplikasi Facebook, selain Twitter, Formspring, Blogspot, Friendster, MySpace, Plurk dan beberapa lagi.
Semak di kamus wiki dan kita akan temui berpuluh lagi social network yang mempunyai tujuan yang sama.
Harini aku nak ulas dua sahaja. Sekadar perkongsian. Facebook-Twitter. These two have their own differences, pros and cons
FACEBOOK
1) Its like ‘talk of the town’. Takde facebook buat orang sekeliling jadik pelik. For me myself, ada pun OK, tak ada pun OK. We have the rights to minimizing our private life kan, so sometimes mengepos status yang terlalu peribadi dalam FB boleh mengundang rasa annoying some of us.
2) How does it relates to Marketing? Dengan aplikasi ‘taging’. We’ve seen a lot. Dari tag baju, tudung, kuih bahulu, kek, malah foot detox! For me myself, this is good. Mengurangkan kos promosi. Salah satu marketing mix adalah promotion, so by having FB account, ushawan-usahawan kecil di luar sana tak perlu bersusah payah nak buat pamphlet, advert mahal-mahal semata-mata mahu menarik perhatian pelanggan.
3) However, this tagging concept might cause some anger for some of us. Wall jadik semak dan peniaga yang menambah kawan (add as friend) cumalah mahu memprosmosi produk tanpa ada sebarang two way communication as other friends do. (Nasihat aku, wujudkan page lain untuk perniagaan.Kalau promosi sikit-sikit tak apalah).
FAKTA: Jangan tag aku dengan duit berkoyan, sebab aku tak suka. Apa produknya yang bleh dapat duit berkepuk-kepuk tu? Takkan sebab sign in je bleh dapat duit??
TWITTER
1) Short instant messages yang boleh menghantar instant updates kepada sender. Its like SMS,dengan limitasi 140 aksara saja.
2) Twitter lebih practical buat mereka yang inginkan sesuatu yang ringkas dan cepat. Kalau nak lebih private, Twitter juga menawarkan aplikasi ‘direct message’ seperti PM di FB. Contohnya, kau orang boleh post di Twitter ‘Kek Lapis Sarawak Dengan Harga Murah’, for sure, people with same interest akan reply tweet kau tu. Mungkin dia tanya harga atau bagaimana nak mendapatkan kek tu. Twitter ni seolah mencipta satu curiosity dan disinlah ‘the art of flowery words’ perlu digunakan. hehehehe
3) Namun, aplikasi ni agak menjengkelkan terutamanya bila feed dah overload selain susah nak tahu member yang online.
FAKTA: Aku ada Twitter. Lama dulu, twits pun suda banyak..seronok apply twitter neh
Cukuplah dua saja. Banyak banyak kang ada yang tak terbaca:)
Konsep campuran pemasaran terdapat empat yang paling asas: Product, Price, Promotion and Place. Semakin meningkat tahun, empat ini boleh menjadi enam, malah boleh bertukar lapan.
Aplikasi social hanyalah sebagai pemangkin yang mempercepatkan proses mempromosi dan jual beli. Teknologi sudah ada depan mata, so why not we use it for our own good, kan?
However, peniaga atau marketers janganlah pulak menetapkan satu promotion yang sounds so promising sebab bila promising tu does not meet customer expectation, consumer will get upset.
Betul kan?
Ambil contoh filem ‘Dua Alam’ dan applykan dalm konsep ini:)
Aku suka lagu ni. Dengar 'S' yang disebut. Shaya dengar dia shebut macam Sheila Majid. Hahaha
Selamat bercuti dan Selamat menyambut Hari Thaipusam, bagi mereka yang meraikannya.
Entry harini ilmiah sikit, tapi macam biasalah aku cuba rileks mengulasnya.
Semua orang tahu apa itu terma ‘social network’. Aplikasi jaringan social yang mempertemukan atau meperkenalkan kita kepada strangers dengan tujuan mencari kenalan ataupun networking yang baru.
Yang menjadi trend sekarang adalah aplikasi Facebook, selain Twitter, Formspring, Blogspot, Friendster, MySpace, Plurk dan beberapa lagi.
Semak di kamus wiki dan kita akan temui berpuluh lagi social network yang mempunyai tujuan yang sama.
Harini aku nak ulas dua sahaja. Sekadar perkongsian. Facebook-Twitter. These two have their own differences, pros and cons
1) Its like ‘talk of the town’. Takde facebook buat orang sekeliling jadik pelik. For me myself, ada pun OK, tak ada pun OK. We have the rights to minimizing our private life kan, so sometimes mengepos status yang terlalu peribadi dalam FB boleh mengundang rasa annoying some of us.
2) How does it relates to Marketing? Dengan aplikasi ‘taging’. We’ve seen a lot. Dari tag baju, tudung, kuih bahulu, kek, malah foot detox! For me myself, this is good. Mengurangkan kos promosi. Salah satu marketing mix adalah promotion, so by having FB account, ushawan-usahawan kecil di luar sana tak perlu bersusah payah nak buat pamphlet, advert mahal-mahal semata-mata mahu menarik perhatian pelanggan.
3) However, this tagging concept might cause some anger for some of us. Wall jadik semak dan peniaga yang menambah kawan (add as friend) cumalah mahu memprosmosi produk tanpa ada sebarang two way communication as other friends do. (Nasihat aku, wujudkan page lain untuk perniagaan.Kalau promosi sikit-sikit tak apalah).
FAKTA: Jangan tag aku dengan duit berkoyan, sebab aku tak suka. Apa produknya yang bleh dapat duit berkepuk-kepuk tu? Takkan sebab sign in je bleh dapat duit??
1) Short instant messages yang boleh menghantar instant updates kepada sender. Its like SMS,dengan limitasi 140 aksara saja.
2) Twitter lebih practical buat mereka yang inginkan sesuatu yang ringkas dan cepat. Kalau nak lebih private, Twitter juga menawarkan aplikasi ‘direct message’ seperti PM di FB. Contohnya, kau orang boleh post di Twitter ‘Kek Lapis Sarawak Dengan Harga Murah’, for sure, people with same interest akan reply tweet kau tu. Mungkin dia tanya harga atau bagaimana nak mendapatkan kek tu. Twitter ni seolah mencipta satu curiosity dan disinlah ‘the art of flowery words’ perlu digunakan. hehehehe
3) Namun, aplikasi ni agak menjengkelkan terutamanya bila feed dah overload selain susah nak tahu member yang online.
FAKTA: Aku ada Twitter. Lama dulu, twits pun suda banyak..seronok apply twitter neh
Cukuplah dua saja. Banyak banyak kang ada yang tak terbaca:)
Konsep campuran pemasaran terdapat empat yang paling asas: Product, Price, Promotion and Place. Semakin meningkat tahun, empat ini boleh menjadi enam, malah boleh bertukar lapan.
Aplikasi social hanyalah sebagai pemangkin yang mempercepatkan proses mempromosi dan jual beli. Teknologi sudah ada depan mata, so why not we use it for our own good, kan?
However, peniaga atau marketers janganlah pulak menetapkan satu promotion yang sounds so promising sebab bila promising tu does not meet customer expectation, consumer will get upset.
Betul kan?
Ambil contoh filem ‘Dua Alam’ dan applykan dalm konsep ini:)
Aku suka lagu ni. Dengar 'S' yang disebut. Shaya dengar dia shebut macam Sheila Majid. Hahaha
Tweet
20 comments:
aku pn mmg x suka org tag gmbr duit berkepuk2 kt fb tu.remove tag terus.xde cara sng nk dpt duit arini. :)
Muhamad Zaki Zafir--->tu memanglah aku tak faham bro..seyesh beb!
ada pun ok, xada pun ok....kan???
cik bebel sentiasa--->yup.tapi skunk ni kena ada kut.wakaka
wan xde twitter lg
tpi kat fb pun da berkoyan2 suruh msk minatang apa entah utk jd kaya ish2.. x suka tul
memang menyerabutkan bila di tag dengan duit berkepuk tu.. tambah sakit hati bila pakat dok komen ramai-ramai kat gambar yg di tag tu. dh la x kenal pon sape yg dok komen2.. kalu la fb ada application yg boleh menampar orang yg dok tag n komen tu, dh lama aku guna~
hakhak..
dah tak suke ngn social network nieyh
mr.syazwan --->agreed. menyosa betul la sebab semak wall aje.
shatooman --->suh mark buat application tu.kalau dia wat, ramai plak yg nak tampar dia sebab tuka layout yg sangatla burok:))
Lelaki Ini--->kadang2 leh guna.kadang2 bosan.hahaha
bru nak berjinak2 dgn twitter.. heheh..
mR.sYaH--->sila-sila.add faizal sekali, syah.bleh kita tweet men-tweet.hehehehe
mcmana la kalau FB, TWITTER etc takde kan? mesti semua termenung kat opis kot..hehe
eqbalzack-->hahahaha..this is soooo true bang eq!!!hahaha
pakai twitter pon bru sikit2...heheheh
Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)--->hehehe..tweet ni mudah. simple tp ta ramai orang guna:)
takde fb so no komen, tapi twitter memang best, ringkas je interfacenya..sekarang aktif lagi tak tweet bro?
rasa nak buat entri kenapa aku takde fb he2..
tengkorakemas--->aku aktif je.add la aku weh.hehehehe..ada kat belah kiri bawah tu:)
buatlah.leh aku tau jugak kenapa:)
tu yg kdg2 aku mls nk add org kat fb tu. haha. selfish gila.
NUke_Rude--->that's so true wehhh!!!
susah kadang2..
Post a Comment