Thursday, July 22, 2010

NAK FOLLOW SILAKAN, TAPI TOLONG LAH…


Salam.

Entry hari Khamis. Emo tu tidaklah. Tidak sama sekali. Ini menegur saja. Sila terima teguran ini dengan hati yang terbuka.

Ini berkaitan dengan followers blog.

Bila kita made a first move, follow blog seseorang itu, for sure entry nya akan di baca. Kita nilai entry dia, lepas tu tinggalkan komen sama ada dalam bentuk pandangan atau cadangan atau apa sahaja yang terlintas untuk meninggalkan sepatah dua kata.

Komen itu penting. Nak tahu samada pembaca respon atau tidak. Ni tak. Balik-balik muka yang sama saja yang komen. Macam blog kroni la pulak! Haiyaaa.

Aku perlukan variasi. Melambak 262 followers, tapi yang komen seciput cuma? Ini mesti kes nak suruh aku follow balik blog korang kan?

Tak guna kalau follow tapi takde communication in terms of comment. Jadi TOLONGLAH kalau nak follow blog aku, silakan. Aku alu-alukan. Aku tak memaksa. Tapi sila tinggalkan komen anda. Agak menyedihkan bila some entries yg kita put a lot of effort to write about it tidak dibaca.

Aku akan singgah malah akan jadi followers kepada yang aktif. Dalam hal ini terima kasih buat Hanisah Hassan yang rajin bertandang walau baru jadi followers. Aku belum jadi follower dia, tapi akan jadi selepas ini memandangkan keaktifan beliau dalam mengomen entry2 aku.

Thanks, kak!

Amalkan juga hal ini di blog2 yang lain. Banyak kawan2 blogger aku yang jumlahnya 100++ followers tapi yang komen muka-muka yang sama, pulak tu 2-3 comments saja.

Ini namanya orang ada blog, kita pun nak ada blog jugakk

Terlepas cerita semalam? Singgah semula di sini

FaizalSulaiman:--)Sekadar menegur. Yang baik jadikan panduan, yang buruk jadikan sempadan. Pesanan ikhlas si blogger tua:)

P/S:salah eja semalam "Fenemone" tukar kepada fenomena

40 comments:

Miss Kira said...

hahahahaha

*nod2*

PMOfficial said...

kite memang sehati sejiwa

Anonymous said...

memang tengah hangin betul neh
hahaha

'AQILAH said...

kadang2..sempat bace je..maaf ye faizal :)

Faizal Sulaiman said...

Miss Kira --)1st: thanks miss kira:)
datang jugak kamu :)

Faizal Sulaiman said...

Parkcheek Chun Li---)tau takpe.

*muka sama:)

Faizal Sulaiman said...

Abe Annahl ---)takde la nak hangin anahl.sometimes kita nak folo balik kan, kena tinggal komen dulu.jgn folo sbb nak suruh kita folo balik.

tak besh woo

*muka sama:)

Faizal Sulaiman said...

'AQILAH---)takpe Qilah. ni ko komen jugak apa.

*muka sama:)

touya said...

muahahahahahahaha aku taknak follow dan aku taknak komen ... muahahaha lagi

*muka baru

Pencacai Alim said...

rileks..rileks..istigfar..

hanisah hassan said...

Salam....apa nama i pulak ada kat situ.Ohhh u belum follow blog i ya.Baru tahu...Kena denda ni .Nak Pizza ayam satu.Makan jer kan.

Faizal Sulaiman said...

touya ---)thanks touya,camne nak pronounce nama ko ni.ToYa ke?hehehehe

berehhhh

trimas singgah:)

Faizal Sulaiman said...

Pencacai Alim ---)hehehe sabo la ni:)

Faizal Sulaiman said...

hanisah hassan ---)hehehehe..belanka kuetiaw bole??hahahaha

lama tak pekena kuetiaw neh:)

Faridah Jaffri said...

can i comment something....

some people love to read but not to comment.

as much as u love the fact that people should comment...that is as much as people love the fact that they like to read than do the talking.

for me....how good u r not based on your followers or commenter.

sorry if u find this comment such an offensive to you but i think u kinda get the wrong idea of writing. it's not the result but the satisfaction of it.

btw, ask urself 1st, did u even read or left any comment to the blogs that you follow? before you start asking others....

sorry just to share my view. u may disagree =) peace n chill out. this world is not as pretty as u hope. be realistic.

Nazz@Purple said...

=) wah faizal dh tukar layout..

gaya penulisan u best la faizal..mesti ade org bacanye..

nazz lame tak jenguk sini bz sikit..smtime tak tgl jejak.coz tak tau nak komen..tp kalo entry menarik..bace punya..

airazulaikha said...

ohoh.. :)

Zéè Zóò said...

ades~ terase aku... cume aku jrg blogging.. kalau visit satu2 post tu pasti aku akan leave komen.. skng ni bz sket xder mase.. tapi pedih gak ni.. hahhaa

ArtForAuction said...

rilek2 la bro...at least ko ade follower. ak 20 pun xmspi. ko bertime kacey la kat diorg.

p.s. adahjay tu btul...

ada satu blog ni ak follow gila2, setiap post konpem baca.
tapi ak xde paper nak komen.
nak wat camna?
dari ak komen merapu2 kang die RAAAAGEEEEE

baik ak diam kan aje.

at least kedatangan ak da mengaktifkan blog dia. ye tak?

p.p.s. blog walking here. but not blog following!

Anonymous said...

haah! ko nyer komen lg byk dari aku...

follower tu mcm 1st impression reader la...menarik perhatian reader baru blog ni pasal per...

Faizal Sulaiman said...

Adahjay:--)thanks for ur opinion though. 5 lines yg pertama tu merujuk kepada "silent readers".

nice to know if they read my entry. but sometimes, mcm sy ckp di awal penulisan, jumlah folowers yg banyak tak menjamin jumlah komentator yg ramai.

alhamdulilah, setakat ni blog yg difolow sudah meninggalkan komen. sbb tu la tulis entry ini.

thanks for commenting and active balik blogging:)

Faizal Sulaiman said...

Nazz@Purple---)thanks naz:) nice to know kamu dah datang sini.

:)

Faizal Sulaiman said...

airazulaikha ---)update aira sayang:)
lama kamu tak update neh:)

Faizal Sulaiman said...

Sly Nolan ---)bro nolan!!! lamanya kamu tak datang sini?

dulu rajin kita dok balas2 komen kan?hahahaha..

ko main doTA lagi?

Faizal Sulaiman said...

The Poyo Me ---)yeahh..aku setuju jugak.bukan apa bro.maksud aku kat sini mudah je:

jgn folo sebab suruh aku folo balik.pernah tgk blog org ini 600
++ followers, 2 komen je.kesian.

blog ni boleh dikira sbg salah satu cabang komunikasi. kita communicate dengan blogger lain thru comment kan.

thanks so much sbb datang menyinggah.macam aku ckap, nak folow, silakan. tapi sila aktif. tu je:)

Faizal Sulaiman said...

Mr.Homosapiensz ---)hahahaha..1st impression memang betul tapi lepas kena lah selalu datang. blog ko aku jadikan contoh yang aku perolehi spnjang aku menaip ni.

entry ko menarik.tp takde yg komen.huhuhu

cik shabah said...

saya sehati sejiwa ngan en.faizal dan parkcheek.hu3 =)

Faizal Sulaiman said...

cik shabah---)hehehe..thanks cik shabah sbb datang menyinggah:) rajin datang sini:)

trimas..trimas:)

Pencacai Alim said...

lu jgn khuatir..kalau takde org nk komen lu pny entri, gua sudi jadi pengomen atau pengkritik mmbina..amcm? hakhak

syaf said...

releks r brader...bukan lu sowang jerk, wa pon kene gak...bese r , kekadang blogger nih follow beratus ratus org, 2 yg terskip tuh....


1st aku masuk blog ko dah tulis cam ni, adekah ko sudi menerjah blog aku...ngeee

Unknown said...

ni la sebab malas nak ltk follower..bukannya diorg ikut kita nye perkembangan kita pun..just nak kita follow diorg je..tu yg diorg follow kita...betul x?

Faizal Sulaiman said...

Pencacai Alim ---)silakan.aku sudi.

aku sudi membaca kritikan mu itu wahai pencaci alim:)

hehe

Faizal Sulaiman said...

syaf---)aku sudi datang.ni baru nak masuk blog kamu.

terima kasih bro datang komen. memang pun.kalau da folow blog byk2 for sure akan terlepas.tp cubalah jgn bagi lepaskan.ikat ketat-ketat.hehehe

Faizal Sulaiman said...

nabilah abd rahman ---)inilah maksud aku nya.thanks nabilah!

aku nak like la ko punya jawapan..ngee

ps:yelah pasni aku tak sentap2 lagi..hehe

RobinHood said...

Ok la ni bro..ada jugak org comment...
tgk entry aku...kosong..xda org comment... hahaha...followers dah cecah 5++ lagi la sedih...
(",)

Faizal Sulaiman said...

RobinHood ---)waa ini lagi dahsyat..

sian ko bro.tulah namanya blog kut:(

farida tarmize said...

ehem..ko tau kan.kadang2 aku malas komen, aku trus pm ko kat ym je..hahahahahahhahaha

Faizal Sulaiman said...

cik kedondong---)yg ni aku tau.hehehehehe

Zéè Zóò said...

DotA tu ape? hahahah
men lg.. cume dah x serancak dulu. blog pon bukak takat 5 menet je~
class tiap2 ari2 dr pg smpi petang.. nak on9 malam pon da penat.. xleh nak stay up~ ahahah~ jgn risau, ade mase aku lawat blog ni~ :p

Faz Nandra said...

ooppsss! (n_n) hehe... entry sangat bagus ni.. ngehe~ baru sempat geledah blog faizal dan lain2..hari2 biasa sibuk dengan kelas... maaf kalau ada salah ye :p

insyaAllah hari lain akan lawat lg dan komen.... lalallalala~

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED