Saturday, July 10, 2010

PERUBAHAN:DEMI KEBAIKAN:FAR-SEE

Episode malam tadi


Salam;

Adakala kita perlu mengikut pendapat orang lain demi kebaikan diri kita juga. Aku tak terkecuali. And I can tell, aku adalah pengikut yang baik, jika pendapat yg diberikan bernas. Tambahan ia untuk kebaikan kita. Tak salah kan kalau nak menurut.

Ini berkaitan dengan penulisan paling panjang pernah aku commit sepanjang bergelar penulis-sambilan-tak-rasmi ni. Ya. Slot itu lah. Slot dimana kita berpesta huruf dan abjad itu! Bagi mereka yg belum tahu, aku ada menulis sebuah karya (agungnya bunyik.."sebuah karya" tu) di laman tersebut. Judulnya..ok aku pronounce baik2.

FAR-SEE

(Sila senyapkan bunyik CIR kat belakang tu. Rules French Language)

Perkataan@frasa itu diambil dari Bahasa Perancis yang membawa maksud "sumbat" @ "menyumbatkan sesuatu seperti daging" @ "hidangan yg disumbat". Siri ini sudah masuk ke BLOCK TWO, (more to SEASON 2) dimana BLOCK ONE sudah tamat di episode 30, kurang lebih sebulan yang lalu.

Aku mementingkan perincian dalam menulis siri ini. Ya! Aku dengar beberapa rungutan pembaca tentang kesulitan memahami cerita ini dari awal. Kerana aku mementingkan keperincian. Gambaran perlu tepat untuk pembinaan visual pembaca. Honestly, aku bukanlah penulis hebat yg mempunyai sarjana dalam sastera sort of, tetapi asas dalam menulis adalah "membina imej dalam minda pembaca"

Itu cabaran yang paling sukar.

Sebelum ini aku ada menulis cerpen pendek Musical adaptasi dari persembahan pelajarku sendiri. Cabarannya sangat..sangat..sangat..sangat sukar ok! Kau bayangkan dari skrip/dialog disertakan dengan lirik lagu, aku kena transform totally 100 percent kepada cerita pendek.

Tak ke gila namanya tu?

Alhamdulilah. Cabaran itu berjaya diselesaikan. Makan dua hari jugalah kepala otak ni berpinar-pinar. Berbalik pada perubahan FARCIR yang aku cakapakan awal2 tadi. Siri ini sedang mengalami evolusinya. Serius. Dari segi bahasa dan jalan cerita. Mujur aku hanya sempat melakar sinopsis hanya untuk 10 episodes mendatang sahaja. Baki lagi 20 masih belum siap. Aku gemarkan kejutan!

Tak percaya?
Bacalah FARCIR: BLOCK ONE dan lihat sendiri berapa orang yg mati, bencana yang datang, bunuh sana sini and sorts of that. Teguran dari seorang penulis novel terkenal menyumbang kepada evolusi ini. Ya. FARCIR BLOCK TWO akan lebih konflik. Emosi, suka, duka, antara suami isteri, kakak dan adik, anak dan emak serta pasangan kekasih. Mengambil kata2 azimat beliau:

"Dalam penceritaan kita perlu ada suka, duka, tawa, sedih. Ramuan ini perlu cukup"

Syukur. Epsode baru sudah disiarkan malam tadi (aku macam tak percaya sudah menulis sebanyak itu) dan respon yang diterima Alhamdulilah. Aku gembira kerana perubahan itu berjaya. InsyaAllah lebih banyak emotions akan terusik untuk musim ke dua ini. Misteri tetap ada. Kematian tetap ada (tetapi tak sebanyak musim 1.lalalala)

Mereka yg belum mengikuti BLOCK ONE, boleh membacanya sekarang. Belum terlambat, sayang! Doakan penulis pojok ini sihat walafiat sehingga penerbitan episode 100 FARCIR. InsyaAllah selagi Allah kurniakan idea mencurah, aku akan menulis...

FaizalSulaiman:--)Terima kasih warga Aksara, Kak Yati, Pembaca2 tegar, pembaca2 senyap:)

4 comments:

Anonymous said...

salam FS

FArcir mula2 dulu memang belit sikit dan banyak flash back tapi makin lama makin ok ceritanya...

bukan senang untuk seorang penulis itu mnulis tentang sesuatu yang menuntut imaginasi yang tinggi! tahniah utk FS kerana itu..

teruskan berkarya ya!!

MN (mls nak sign-in =])

MR. SYAH said...

FS cuba bukukan farcir bahagian satu tu.. saya lebih gemar membaca buku dari memandang skrin lama2.. berharap sgt!

Faizal Sulaiman said...

MN:Terima kasih kerana membaca.Harap sokongan kamu sehingga akhirnya:)

Faizal Sulaiman said...

mR.sYaH --)InsyaAllah.Doakan ia menjadi kenyataan ye Syah;)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED