Thursday, July 29, 2010

PERAM: BILA TV TERJAH, SEMUA GELABAHS- DENGAN PENAMBAHAN S DIBELAKANG


Salam

Malam tadi tonton TV3 menerusi slot panas Aduan Rakyat. Dokumentari majalah berdurasi 30 minit ni sgt menarik pengisiannya. Perantara memang tak lain tak bukan, Karam Singh Walia- lelaki yg terkenal dengan peribahasa bunga-bunga sentap dan laporan beraninya bila tiap kali membuat kupasan.

Aku kagum dengan semangat Karam.

Semangat Karam ini bertitik tolak dengan laporan Aduan Rakyat malam tadi. Kisah tentang penduduk di Pahang yang tidak mendapat bekalan air bersih walaupun dah duduk di kawasan tersebut lebih puluhan tahun.

At first, kepala yang ligat sedang membuat nota untuk sesi pengajaran esok, di depan laptop lekas berfikir. What? So many years and takde bekalan air bersih? So selama ini makan, minum, mandi, mandi hadas semua macam mana?

Aku tepuk dahi. Biar betul?

Aku berlari kejap keluar bilik dengan mata hampir nak tidur tu. Terkebil2 kebil melihat dikaca berpetak empat segi skrin leper TV beberapa (ramai okk) penduduk tempatan kawasan tersebut menyatakan ketidak puasan hatian (ada ke perkataan ni) mereka kepada pihak TV3. Ada yang menangis teresak-esak disebabkan sudah terlalu lama mengadu tetapi LANGSUNG TIDAK DIAMBIL PEDULI OLEH PIHAK YANG SEPATUTNYA.

Aiyoh!! Apa ni?

Lets be logic! So many damn years without safety drinking water??? Takde langsung pihak yang bertanggungjawab dengan semua ni? Aku jadi semakin marah apabila bil yang mereka terima, TERPAKSA DIBAYAR pula, WALAU TIADA BEKALAN AIR!

Menyirap!

Ok lah. Aku cuba rasional. Kalau jadi pada kalian pun, kalian pasti akan marah. Sangat marah, bukan? Itu rasional logis orang yang berperasaan. Then, korang nak tau, keajaiban berlaku selepas krew Aduan Rakyat melangkah keluar dari kawasan tersebut. Nak tau magic apa?

Semua penduduk mendapat bekalan air bersih, melimpah ruah dan sesuatu yang mereka tidak pernah nak bayangkan selama berpuluh tahun!

Penduduk Pahang, kawasan itu, aku ucapkan Tahniah. Setinggi penghargaan buat TV3. Keadilan sudah kalian letak semua ditempatnya!

FaizalSulaiman:---)Bila tv datang menerjah, baru nak gelabahss, dengan penambahan “s” dihujung, bermakna PLURAL. Maknanya, baru nak ketaq kepala lutut!

gambar ihsan google

12 comments:

Faz Nandra said...

ish3.. tak patut sungguh!memang bertempatlah marah kita kalau sebarang aduan diabaikan... bertahun2 pulak tu.. lembab! thanks to aduan rakyat n tv 3 =) hehe.. akhirnya merasa juga diorang air bersih tu.. alhamdulillah... :D

Pencacai Alim said...

bila dh kuar tv, paper dan sebagainya, barulah tindakan nk ambil..tp sebelum ni buat dek je..mgkin tak kna pada batang hidung sndiri, sbb tu aduan rakyat tidak dipedulikan..sepatutnya wakil2 rakyat kawasan terlibat peka akan isu ini..?haish...

FaizalSulaiman said...

Faz Nandra ---)tu lah.entah namanya birokkrasi atau rasuah atau salah guna kuasa.kita tak tahu,yg jadi mangsa..rakyat juga.

FaizalSulaiman said...

Pencacai Alim --)ni aku nak tambah bro: masa nak mengundi, kemain turun padang.aku kdg2 kecewa kalau aduan mcm ni tak dipedulikan weh.rakyat yg sengsara...

Mr.Homosapiensz said...

aku pun tgk kes air ni smlm....rasa bengang gak tgk pihak JBA + komen penduduk tu.....

bila wat hebah bru nk turun padang..pastu wat muka slamba x bersalah lak tu...ishk!

hrp2 diorg tu kena pecat la...amik yg lebih berwibawa..

FaizalSulaiman said...

Mr.Homosapiensz---)tula.ada yanng nangis siap weh.sedih tgk yg miskin ditindas.yg kaya? senyum gembira. apa lah salahnya tolong diorang tu. ni tak, nak senang sorang2 jugakkk

Parkcheek Chun Li said...

selalunye mcm tuh la....org berwajib turun padang bile kuar tv...konon2nya buat kerja la....BODOH

FaizalSulaiman said...

Parkcheek Chun Li ---)hahaha,,kan?selalu jadik macam tu.

Green Apple said...

Biasalah tu..bila dah kena terjah baru kerja jalan..cover malu tu...1 malaysia dah tahu..hahahhaha..

FaizalSulaiman said...

Green Apple---)ini baru namanya 1 Malaysia.hahaha
thanks for dropping by!

iyllienaz said...

kesian kan..tapi memang betul la..bila dah kecoh masuk tv, baru la nak ambil tindakan..kalau tak masuk tv, sampai bila lah takkan berubah..

NUke_Rude said...

haha. tipikal malaysia.
tak fhm gak ngan pihak2 tertentu ni. makan gaji buta gamaknya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR