Friday, July 16, 2010

TIPS: SABAR DI WAKTU MARAH

Gambar dari google

Salam

Jumaat harini elok juga buat sesuatu yg mendatangkan ilmu pada para pambaca kan? Jeng jeng jeng!!

Semalam, aku hilang sabar. Aku cuba kawal tona suara supaya pitching takdelah tinggi sangat yg akan menjerumus kepada sesi per-tengking-an (wahh wujud ke perkataan ni?). Tapi satu yg aku tak boleh nak kawal. Riak muka aku yg nampak sgt garis kemarahan. Agak susah nak cover senyum dengan muka ketat semacam tu.

Korang pernah mengalami keadaan begitu, bukan? Macam mana kau kawal? Ok aku bukanlah bijak pandai nak bagi perturun ilmu segala. Cukuplah sekadar berkongsi apa yg aku ada sahaja.

Dalam keadaan MARAH, kita akan lakukan banyak perkara di LUAR SEDAR sehingga tak sedar actions kita tu akan menakutkan orang. Ok la possible kalau nak gertak semua. Tapi, jangan action je lebih, tindakan susulan tak ada. Tak guna jugak ok!

Pertamanya, kalau dalam keadaan MARAH, cuba-sebaik mungkin-BERFIKIR DENGAN RASIONAL. Tolong jangan sesekali bertindak membuta tuli. Tarik nafas, penuhkan minda dengan oksigen, lantas otak kita boleh berfungsi dengan baik. Pemikiran yg baik akan menyumbang kepada tindakan yang betul.

Keduanya, kita mulakan dengan TEGUR dahulu. Cuba ubah tona suara. Tegas tetapi tak perlu menengking. Tengking bukan sahaja akan menyebabkan orang tak selesa, tapi kau juga yg lelah, penat semua. Beri teguran berbaur SINDIRAN dulu. Kalau boleh kaw-kaw, kau bubuh kaw kaw! Seterusnya, kalau masih tak jalan, TINGGI KAN SUARA dengan nada tegas-tapi sekali lagi bukan menengking.

Selepas itu, barulah cuba perlahan-lahan senyum. Cuba ubati kemarahan itu dengan segaris senyuman!

Kalau kita tegur dengan berhemah, InsyaAllah orang akan hormat kita berbanding terpekik terlolong macam polong sesat ok. Cuba rasional—sekali lagi aku tulis perkataan ni, maknanya rasional itu sangat penting! Jangan asyik fikirkan SEBAB, tetapi fikirkan AKIBAT nya juga.

Semuanya terletak pada minda kita. Kalau kita boleh kawal kemarahan kita tu, InsyaAllah kuranglah kita lakukan perkara yang tak sepatutnya.

Berfikir guna AKAL, bukan HATI.
ISTIGHFAR BANYAK-BANYAK..

FaizalSulaiman:---) Farcir episode 35, lungsurinya jam 8 malam…

4 comments:

Nazz@Purple said...

kalau marah..selalunya nazz akan mendiamkan diri..tp kalau kemarahan dicabar lagi..kene marah gak ar..

FaizalSulaiman said...

Nazz@Purple --)YA!! ini betul!

Parkcheek Chun Li said...

boleh marah kat bebudak ni....apa yg ko buat tuh btol dh....
kalau lecturer ak, kalau dia marah, terus keluar je...pastuh ktorg srba salah...jmp blk, mintak maaf walaupun bkn salah aku...

FaizalSulaiman said...

Parkcheek Chun Li ---)perghh baik la ko.jom jadik studeng aku, nak?hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR