Friday, July 09, 2010

URI OH URI

Uri yg dah diproses menjadi pil!?? Gambar ihsan Harian Metro


Salam Jumaat

Entry ini hasil dari pembacaan Harian Metro semalam. Uri yg dimaksudkan adalah "tembuni bayi" aka sarung bayi ketika masih janin hingga dilahirkan. Harian Metro turut melaporkan, ada ibu yang baru melahirkan anak sanggup memakan uri bayi sendiri kerana percaya cara itu paling berkesan untuk memenuhi matlamat mereka.(kekal cantik, awet muda, seperti anak dara and so fourth).

Laporan itu turut melaporkan uri@tembuni tersebut biasanya dihidang dalam bentuk sup untuk dimakan atau dikeringkan untuk dijadikan bahan tambahan dalam masakan. Kesimpulan dangkal: untuk menjadikan diri cantik dan kekal muda. Ini langsung mengingatkan aku tentang filem "Three:Part 2" yang menunjukkan satu filem dari Hong Kong tentang amalan memakan janin sendiri yang dibuat dalam bentuk "dumplings".

Kesimpulan aku: Manusia sekarang sudah semakin bodoh dan cetek ilmu, agama dan pegangan. Tolonglah ya! Kalau kau nak chauntekkkkkkkk sangat2, pergilah makan supplement, cucuk Vitamin C, beli krim2 yg menjamin kechauntekkkkkkkkan kau nanti. Dalam dunia ni takde yang percuma, sayang. Kau nak cantik, kau usaha lebih. Makan uri bayi sendiri? Bagi aku itu satu perbuatan keji dan seolah2 macam makan darah daging sendiri. Dari segi saintifik, apa yg aku belajar dalam nutrisi, diakui bahawa "sarung" bayi itu memang mempunyai tahap kandungan protein yg sangat2 tinggi. Tak diragui lagi.

Protein pula memang sesuai dengan pertumbuhan kulit, pertambahan keratin rambut dan kuku pada manusia. Ohh...No wonder la ramai yg hadap sangat dengan benda pelik itu. Dalam Islam, bila seorang wanita selamat melahirkan anak, uri atau tembuni perlulah dibersihkan dan diuruskan sebaik-baiknya. Malah dalam mana2 agama sekalipun. Uri seperti satu benda suci dan selayaknya diuruskan dengan baik dan sempurna.

Dunia nak berakhir, mungkin. Maka tak hairanlah perangai manusia sudah seperti ......(speechless)

Klik sini untuk laporan penuh. Kat mana tu? Johor Bahru ok. Malu nya aku!!!!!

Farcir 33 akan disiarkan jam 8mlm di Aksara Keraian. Fakta Betul : Penulis masih belum menulis satu patah perkataan pun!

4 comments:

Nazz@Purple said...

setuju..manusia sekarang ni ..dah melampau-lampau..

FaizalSulaiman said...

Nazz@Purple ---)kan naz.skunk dah menakutkan.huhu

shima said...

pergh. xleh blahh. uri tuh.

FaizalSulaiman said...

shima---)tulah kan.tahu takpe. macam dah takde benda lain jer nak makan.huhuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR