Thursday, July 08, 2010

PANJANG AKAL BILA MENULIS


Salam

Sedang merasa pelik ni tiba-tiba terdengar di TV2 dialog2 dalam filem agung “Titanic”. Rajin pulak tayang filem tu.Dulu susah sangat nak tengok blockbuster dalam TV, err walaupun filem tu dah boleh dikatakan klasik yer.hahaha.

Kalau nak diikutkan, mood aku memang tak berapa nak okay kebelakangan ini. Tapi demi tugas; mengajar selain part time menulis semua, ini secara tak langsung menjadikan aku lebih kuat. Prinsip aku satu je. Jangan biarkan masalah yang sedikit ciput itu mempengaruhi rutin harian kau. Kerja tetap kerja. Tolak tepi kejap masalah.

Aku kini nak bercerita tentang penulisan. Lebih2 lagi bila sudah bergelar pengajar, sekarang ni. Jujurnya bila dah jadi pengajar ni, aku sudah umpama menjadi seorang artis. Wahh tinggi kan impian aku. Tanak kalah nih. Artis je berangan nya!

But wait! I have more.

Bila kesana kemari, students secara tak langsung akan mengenali kau. Baik yang kau ajar atau tak. Formulanya satu. Senyum. Aku selalu motivasikan hal ini. Sentiasa senyum sewaktu perjalanan pergi dan balik kelas. Whatever things yg berserabut milo dalam kepala, tolong simpan kejap dalam medulla oblongata (tetiba..apa aku merapu ni??) sort of la. Yang penting simpan sekejap. Jangan ketatkan muka and do not show problems on our face. Ini tidak. Belum apa2 muka dah menyinga.

Some more, kawal behaviour depan students. Yalah kita kena set contoh yang baik, bukan?

Sebab tu aku boleh katakan hidup aku sekarang sikit lebih kurang macam artis. Kan? Kan? Hidup jadik perhatian dan for sure kalau mereka2 yg celik IT akan selongkar FB dan blog aku. Kalaulah mereka terbaca, bagaimana? Nah…disini aku sudah fikirkan hal itu berbulan-bulan lamanya. Menulis tak salah. Tetapi kena fikirkan contents apa yg aku nak tuliskan. And no worries, aku takkan menulis perihal kerja dalam blog. Itu sudah menjadi kepantangan aku.

Aku kurang gemar sikit sebenarnya. Aku lebih gemar bercerita tentang perihal persekitaran yang aku alami sekarang, kecuali pekerjaan. Heh, aku masih ingat ya dihentam dalam blog disebabkan hanya kerana membuka cerita lama di alam persekolahan. Aku serik dan biarlah itu menjadi yang pertama dan terakhir dalam berblogging. Dalam menulis, mungkin interpretasi kita lain, pembaca lain.

Apa2 pun dalam hidup korang. Bukan setakat kerja saja. Benda2 sensitif seperti politik, agama waima perkauman sekalipun, tolong hati2 menulisnya. Kalau nak selamat, tak payah nak tulis langsung. Itu lebih baik.

Bak kata pepatah melayu:
Kerana mulut _____ ________ (sila lengkapkan tempat kosong ini [ 2 markah]

Misi KETIGA akan diselesaikan hari ini. Doakan semuanya berjalan dengan lancar!

FaizalSulaiman:---) Farcir episode 33 akan disiarkan esok, lapan malam. Para addicters, sila jerit sekarang.lalalalalala (Gambar ihsan google)

6 comments:

MOMMY CGG said...

MMG LAYAN KAN TITANIC SEMALAM..

Faizal Sulaiman said...

miEz haNeM---)hahaha..nostalgic

iyllienaz said...

titanic direct terus sampai pukul 2 pagi..haha..khas utk orang yg menanti nak tengok bola..

down germany tak masuk final..haih..

Faizal Sulaiman said...

iyllienaz --)hahahahaha..kan.direct pastu leh tgk bola.german kalah.aduyaiii..aku pon down gila ni illie.huhu

NUke_Rude said...

kerana mulut ITU CUTE.

hahaha, nak jugak isi tempat kosong tu. haha. benar! mmg kna slalu senyum n jgn tunjukkan masalah di muka n wajah.


kalaulah aku boleh buat mcm tu. haha.

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude---)ya itu dia.seploh markah utk ko.hahaha


ko kan garang.boley ker?hehehehhehe
jgn mara bro.gurau2 di pagi2 hari:)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED