Monday, July 12, 2010

IBU BAPA PILIHAN KAMU ?

Anak..jiran sebelah umah.lalala


Salam:

Ok entry ini mungkin akan menyebabkan kau semua terfikir yang aku ni konon-kononnya dah berkahwin. Errr belum lagi. Maksudnya masih belum lagi hendak memikirkan ke arah itu (perkahwinan). Ini semua belajar dari pengalaman dan pembacaan.

Sebelum pergi kerja, aku akan terdengar sesi motivasi dari Dr Fadzilah Kamsah, pakar motivasi paling terkenal seantero Malaya ni. Kebanyakannya tentang cara mendidik anak dengan baik dan sempurna. Yalah, mak ayah mana yang nak anak dia jadik tak baik kan? Semua mahukan yang terbaik.

Semuanya akan diletakkan di bahu ayah dan emak. Kadang2 kalau terlebih manja, anak tu tak reti nak survive, terlebih2 pulak "ajarnya". Kalau terkurang perhatian pulak, anak itu tak kreatif, kurang bercakap dan takut nak meluahkan pendapat.

Dalam hidup ni kita sentiasa diberi pilihan. Macam aku cakap selalu-selalu dalam entry yang sudah2. Tak kau memilih putih, kau akan memilih hitam. Tak lurus, ambil lah bengkok. Pilihlah gaya parenting @ didikan yang kau rasakan baik untuk anak. Please ya, jangan selalu @ kerap memarahi anak kau. Tak kiralah tengking ke, jerkah ke @ larang dia buat itu ini. Lebih2 lagi ketika usia masih nak membesar, lingkungan 1-5 tahun.

Ia akan memberi kesan pada pertumbuhan mental anak kau nanti. Galakkan minat dia. Paling UTAMA, Jangan paksa dia melakukan sesuatu yang dia tak suka. Dikemudian hari, sama ada dia memberontak, berhenti sekerat jalan @ mengecewakan kita sebagai ibu bapanya. (Melainkan pilihan dia memang tak nampak masa depan langsung, kita boleh terus gunakan kuasa "mommy-daddy card" untuk kebaikan dia)

Jadilah ibu bapa yang boleh menggunakan psikologi. Rajin2 baca buku @ bahan @ material internet yg menggunakan psikologi sebagai cara mendidik. Pernah dengar "reverse psychology"?
Sila google kalau tak tahu.

Being a mother@father adalah momen paling indah pasangan yang bergelar suami isteri. Gunakan peluang ini untuk bersama anak2. Luangkan sedikit masa untuk mereka untuk mereka simpan sebagai bekalan ketika dewasa kelak:)

FaizalSulaiman:---)Wa belum kawen lagi ooo:)) FARCIR 34 akan disiarkan malam ini jam 8PM di Aksara Keraian. Sila klik pautan link@poster AK untuk terus membaca! Selamat membaca kawan-kawan!

4 comments:

agzamry said...

huhuh aku ske budak...comel lah kanak2 nih kan..hehehe~

Faizal Sulaiman said...

agzamry---)ha tau takpe.budak2 comel dan dlm kondisi ko ni, ko kena kawen,hahahahaha

hanisah hassan said...

belajar dulu...nanti boleh praktikkan bagus ni...

Faizal Sulaiman said...

hanisah hassan ---)hehehe,,tau takpe:)

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED