Tuesday, November 16, 2010

AYAH DAN MAK: SLOT ENTERFRAME


Salam

Masak aku masukkan citer mak ayah dalam blog.
Possibility untuk abang aku baca tinggi lah.
Hah! Aku pedulik apa:)

Rilek ek long. Kita sama2 baca entry aku ni. Senyum sama-sama adik beradik.

FYI, Mak yang aku maksudkan disini adalah ibu tiri aku. My biological mom, died when I was 13years old. Aku dah anggap wanita ini macam emak aku sendiri walau kadang kala berlaga angin. Biasalah..sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pulak makanan dalam mulut.LOL

Cerita yang aku nak kongsi ni mungkin dah makan puluhan tahun. Ianya bermula bila adik bongsu lelaki aku leka dengan main bola, walhal SPM nya tinggal beberapa hari saja lagi.

Memang kau tempah maut la dik. Kena dengar radio—kombinasi DJ-DJ veteran bagi khidmat nasihat dekat engkau. ROFL:)))

Iyalah. SPM dah tak lama lagi. Dia sibuk dok main bola mengalahkan Park Ji Sung plak. Berangan tanak kalah, kau! hak hak hak. Dari eavesdropping aku tu, aku ada dengar secebis kisah menarik untuk dikongsi buat kalian. Moga ia jadi pengajaran, ya!

Emak ayah aku sekolah rendah dalam pertengahan tahun 60 an-70an. Masa tu semua barang murah. Satu masalah melanda, duit susah nak carik.

Bagaimana ayah bercerita tentang zaman kecilnya yang kena makan beras India (agak berbau—nenek basuh banyak kali (hampir dua belas kali) untuk hilangkan bau, ikan kering bakar cecah air asam.

Pagi2 kena tolong nenek atuk menoreh getah sebelum pergi sekolah.

Berbeza dengan emak. Adik beradik emak agak ramai. Pagi2 dia akan tolong mak ayahnya menoreh, pakai kasut getah putih, potong kayu untuk di jual, menjala ikan dan dalam masa yang sama surviving untuk sekolah.

Emak cakap, kadang2 awal2 pagi kena pergi sekolah. Lalu denai2 gelap. Dulu2 takdelah takut kena rogol atau perbuatan tak bermoral lain, tapi lebih takutkan kemunculan binatang2 buas dan berbisa.

Yuran sekolah serendah 15 sen (bulanan) dengan kad kuning yang perlu diupdate setiap bulan.

Emak psiko adik aku, zaman dulu susah sangat nak sekolah. Nak makan susah. Beli baju susah. Zaman sekarang, semua teknologi ada. Handphone sorang satu ada. Tapi kenapa tak pandai juga belajarnya?

Adik aku diam. Timbang tara kata ayah ngan mak kut.

Dan pesan aku pada si adik, belajar selagi kau boleh sekarang. Aku tak mahu kau menyesal bila kau dah tua nanti. Masa tu, kita tak boleh nak undur waktu yang dah kita lewati dengan perkara sia-sia.

Biar kita susah sekarang, asal senang dikemudian hari…

FaizalSulaiman:--)Cara aku belajar dengan adik aku ni lain betul lah…Aku struggling bagai nak gila dan beliau ni belajar senang2 ajer? hehehehe

18 comments:

twinkle twinkle said...

waa beras india kene bsuh smpai 12x ,,adoi,,penatnya

FaizalSulaiman said...

twinkle twinkle ---)yerp. saya pun tak pernah tengok beras tu camne,ayah cakap warnanya kuning2 mcm jagung ayam sort of.

Pencacai Alim said...

lemau dow beras tu..bau dia busuk ke?

Paan Ovrtd said...

Tapi dulu dengan 5 sen je dah boleh beli nasik lemak. :)

pipvz devil said...

perkkkhhh..bsuh smpi 12x msk xjd bubur ek..cite psl dolu2 mau2 sepurname pn blum tnt2 abiz..sme cm prnt aku.. kalu mare ckit2 buka ar ksh hikayt dolu kala...kmiskinan,ksushan mndewasakn kte..kalu dah bise edop snang..mcm 2 le jd nyer..nk suh wt keje pn sush..kerek nk mampus lak 2..hahaha..kne btg edong sndry..p aku baek skit ar.. :p

tengkorakemas said...

haha tula bro, adik aku yg dapat 5A tu selalu kena marah sebab asyik tgk kartun Hagemaru semua...tup2 dapat 5A..hilang terus marah mak aku haha

FaizalSulaiman said...

Pencacai Alim ---)ayah aku kata baunya busuk..ntah ada jual lagi tatau skunk ni.

kat umah pakai faizah, ayah sengih je bila ktorang membazir:P

FaizalSulaiman said...

Paan Ovrtd---)tula dulu barang murah..skunk ni mahal gaban..

FaizalSulaiman said...

pipvz devil ---)ha kan..pengalaman orang2 tua ni mengajar kita supaya menjadi lebih berguna:)

FaizalSulaiman said...

tengkorakemas ---)samala adik aku ni.sepak2 bola belajar okay.tp aku tetap risau ar.huhu

PMOfficial said...

hidup hagemaru...hahaha

FaizalSulaiman said...

PMOfficial---)hangemaru mulut banyak doh.hahaha

Mr.Ix said...

aku nak kata kat adik aku gak r....teknologi macam2 tp blaja tak pandai2....LOl

mr.syazwan said...

PESANAN MU ITU BUAT KU TERHARU..

huhu

mR.sYaH said...

betul tu.. mak dgn ayah pun pernah cerita dulu mcm mana dorg blaja.. mmg ssh..

FaizalSulaiman said...

Mr.Ix ---)lalai agaknya mal. dorang ni nak kena marah dulu baru sedar.hehehe

FaizalSulaiman said...

mr.syazwan---) hehehe..masih belum terlambat nak belajar sungguh2 wan:)

u can do it!! chaiyokkk

FaizalSulaiman said...

mR.sYaH---)kan syah.kena ambil iktibar apa yg dorang cakap:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR