Tuesday, November 09, 2010

KENA MATI DULU..BARU KAU FEYMES, DISAYANGI

Openning sequence

Salam.

Heh jangan sentap ok.
Takde niat nak melukai siapa2.

Ayat ini yang aku dapat ketika menonton dokumentari istimewa P Ramlee: The Biography siaran History Channel. Ia sudah ditayangkan beberapa minggu lepas.

Aku baru berkesempatan menontonya semalam.

Kesimpulan aku: P Ramlee ibarat bintang yang dijulang tinggi, kemudian jatuh merudum dengan dahsyat ibarat fallen star.

P Ramlee, figura yang kita kenali sekarang adalah seorang seniman agung, bergelar Tan Sri. Mengarah filem dan lagu membuai—yang tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan ini pernah dihina cerca semasa hayatnya.

P Ramlee hidup melarat selepas zaman kejatuahan, perpindahan dari Singapura ke Malaysia.

Pernah di-boo ketika sudah membuat persembahan. Pernah membuka kedai mahjong selepas tiada tawaran TV, Radio, berlakon mahupun mengarah filem selepas beberapa filemnya di Studio Merdeka gagal di box office.

Namun, selepas beliau meninggal kerana sakit jantung, ramai yang mula membuka mata, melihat hasil karya seniman agung ini dengan lebih teliti selain menghormatinya sebagai salah satu khazanah tak ternilai negara.

Mungkinkah ada P Ramlee lain (other P Ramlee) yang akan muncul selepas ini?
Adakah karya2 filem sekarang setanding dengan karya Allahyarham?

Memang benar, kan?
Kita dihargai selepas ketiadaan kita kelak.

Last sequence of P Ramlee: The Biography


Tahniah Astro, History, pengarah prolifik Shuhaimi Baba kerana menghasilkan dokumentari terbaik abad ini!


“Mungkin kalau dia masih hidup, dia dapat Tan Sri ni saya bangga lah..Cuma sekarang saya tak rasa apa dah..saya rasa sedih. Sesudahnya dia pergi, baru diagung-agungkan. Masa dia hidup..,tak ada orang pedulikan dia”
Mariani Ismail (Sister in Law, Actress, Singer)

“Ini kebiasaan manusia. Masa seseorang tu masih hidup memang tak dipedulikkan. Apabila dia meninggal baru kita tahu…baru kita sedar…dia buat tu meninggalkan khazanah yang sukar untuk kita menidakkan”
Mustafa AR (Journalist)

“It sad..but its true. If you wanna be love, wanna be famous..you have to die first”
Afdlin Shauki (Actor, Director)

24 comments:

pipvz devil said...

mule2 nengok tjuk n3 ko wt aku hangin jek..p bile bce..oooo btul ar 2..dlu babah aku de gak cite psl p.rmlee ni..org boring cz dier pngrh dier lah plkon mcm xde org laen je,asyik2 die jek jd hero.pmikiran org dlu2..p bile dah xde..bru le org leh fkir..myb cite 2 xkn bez kalu watak 2 bg kt org laen..dah xde bru dhargai..biasa ar 2..kalu dah xreti nk mnilai kace ngan prmate mcm 2 le jd nyer..udahnye mnyesal xsudah..aku suke sgt cite 3abdul bez gile..'bapak marah?kalu mare nti kena jual' da brani ke ckp mcm 2 k t pak mertua..hahaha..cncl jd menantu..

Anonymous said...

betul2!!!
setuju ngn ko..
suke sgt mnghargai owg mase diew dh mati tp bkan sebelum!

Pencacai Alim said...

aku sokong dgn ko..dh mati bru nk knang jasa

Abu Uwais said...

terlalu sentap dgn ayat afdlin shauki

Paan Ovrtd said...

tak sentap dan sangat bersetuju. I mean, we, Malaysian, were being cruel to him la. That's a regrettable thing yang tak boleh nak diundur balik.

Faizal Sulaiman said...

pipvz devil ---)hehehe..banyaj filem2 beliau yang bagus2.ada gak yg tak bagus mcm penghijrahan beliau ke merdeka studio..

Faizal Sulaiman said...

Lelaki Ini---)itulah..kita boleh cari banyak contoh, kan?

Faizal Sulaiman said...

Pencacai Alim ---)yes.agreed:)

Faizal Sulaiman said...

Jey Yusuff ---)kebenaran memang kadang kala menyakitkan

;)

Faizal Sulaiman said...

Paan Ovrtd ---)kan? Jadikan pengajaran kepada generasi muda sekarang.

bardboo said...

ala nk tgok gak..tp xde astro..huhu...

pipvz devil said...

ye ke?bkn ke cite 3abdul..doremi..msm2 mnis..madu 3..2 dr merdeka studio?p aku xminat cite p.rmlee tym mude2..myb xlawak kot..2 ar psl..pape pn aku minat gile cite2 p.rmlee..bujang lapuk,sniman b.l,ali baba,musng bjngut,doremi,laksmna doremi,6jahanam,3abdul,madu3,srgn hassan,labu labi,kanca tirana(btul ke tjuk ni aku lupe ler) n sbgnye..

Faizalpj said...

tu le kecewa sangat..Al-Fatihah pada beliau

tengkorakemas said...

mungkin lepas aku takde..baru blog aku popular kot.. (gila sentap..)

Faizal Sulaiman said...

bardboo --)aku download dr YT

Faizal Sulaiman said...

pipvz devil---)Citer2 popular yg ko sebutkan dari studio jalan ampas, except 6 jahanam, do re mi trilogy, si tora harimau jadian and so forth:)

filem beliau di singapura sangat best2 kan?

Faizal Sulaiman said...

Faizal@PeJAY ---)kesian kan beliau..huhu

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas ---)haha..ko tak baik cakap gitu owh..(aku still senyum baca ayat ko)hehe

Anonymous said...

cite slalu mendapat sambutan walaupn berulang kali tengok....

Faizal Sulaiman said...

Mr.Ix ---)tulah...tau takpe:)

NUke_Rude said...

di mana kan ku cari ganti.
serupa dengan mu.




:)

tengkorakemas said...

@FaizalSulaiman

hehe aku gurau je, tak kisah pun tak popular, tapi aku harap ko dapat publish novel sendiri nanti (hard copy punya)

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude---)puitis kata2 beliau, kan..

Faizal Sulaiman said...

tengkorakemas ---)InsyaAllah bro. niat tu memang ada,tapi masa yang tak berapa nak ada.hihi

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED