Saturday, December 05, 2009

BEDAH SIASAT- 7DAYS


Seperti yang dijanjikan, harini aku nak post pasal bedah siasat mini series 7 Days a.k.a 7 Hari. Walaupun rating bacaan macam takde apa2, aku tetap gigih ya!. Hehe. Mana tau nanti ada orang kelepet blog aku ke?. Tengok kat archive ke?.

Dak gitu?

So inilah dia, 5 writer's personal trivia aka post-moterm untuk mini series 7Hari.

1) Pada asalnya konsep citer ni Dark-Romantic-Comedy. Kita dah terbiasa sgt dgn konsep Rom-Com kan?. Jadi masa buat editing untuk episod 3, aku decide nak tukar kepada Dark Comedy, which is still new genre in Malaysia. Contoh karya2 outstanding local Dark Comedy are Setem & Pisau Cukur. International plak menerusi filem American Beauty, The Adams Family & siri Desperate Housewives.

2) Treatment citer ni adalah PAYOFF. Maksudnya, bila sorang wat satu perbuatan negatif,@jahat@ a final outcome, dia secara langsung akan menerima balasannya. Seperti Adriana Albanes yg tiba2 hilang, muncul semula dan dia dibunuh di akhir cerita.

3) Susuan cerita agak unik. Bermula pada hari ke7 (semasa perkahwinan) aku menggerakkan cerita dari belakang (count backwards) sehingga berlaku tragedi di hari perkahwinan.

4) Keluarga tipikal Tuan Rashid adalah modenize malay yg tidak mengikut adat melayu dan merupakan sindiran aku kepada komuniti sekarang yg kebanyakannya tidak mengutamakan keluarga dalam banyak hal.

5) Elena dan Albanes adalah dua watak yg berbeza dlm citer ni. Elena adalah antagonis, isteri kepada Tuan Rashid manakala Albanes adalah nama keluarga Adriana. Menariknya, Elena dan Albanes adalah nama watak untuk pelakon kegemaran aku-Penelope Cruz utk filem Vicky Cristina Barcelona as Maria Elena dan filem musikal Nine as Carla Albanes.

NotaKakiFaizal--) Berfikir panjang utk buat satu lagi mini series.ahahahahahaha..

2 comments:

hans said...

cerita apa nih weih?

Faizal Sulaiman said...

hans--)mini series ar bro..hehe..kalu teringin nak baca, baca je.leh ko komen sket style penulisan aku tuh.ehehe

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED