Tuesday, December 15, 2009

YANG TAAT, BUKAN KEHENDAK KITA


Ewah tajuk. Gila tak bole blah!

Ini berkaitan ngan rungutan seorang rakan blogger. Blog beliau kemas. Entry boleh kata sangat baik dan kurang merapu-merabannya (bukan cam aku yg selalu loose in track.hahaha). Peliknya, jumlah comentators agak kurang berbanding rakan2 seblog ngan beliau. Bertambah magic plak, jumlah followers beliau sangat ramai okey. Adalah lebih kurang 200++ dan tukang komen yang rajin membaca & mengomen omongan beliau tidak lebih dari seploh orang!. Diulangi ya ,sploh orang!

Nak kesian pon, nasib lebih kurang jer. hahaha. Jadi konklusi aku beginilah ya, bukan setakat beliau je, tetapi mereka yg menghadapi masalah yg sama:-

1) Followers beliau cuma follow blog beliau tanpa ada sebarang FOLLOW UP. Maksudnya tak pena baca updates apatah lagi nak mengomen sebaris dua.

2) Headines tidak menarik minat readers.

3)Jarang komen di blog orang lain dan menganggap blognya setanding ngn blog Amboi3x. If u know what I mean

4) Entry terlalu panjang seperti calon SPM subjek BM kertas 2. Kalau syok baca takpe la jugak.

5)Entry membosankan. Balik2 citer benda yg sama. Apa neraka?. (what the hell)

Pandangan peribadi aku plak, kalau aku nak follow sebarang blog tu, aku akan baca dulu contents nya. Tak kiralah sapa2 pon. Sebarang gender maupun sexual preferences. Jika penulisan beliau baik seperti cerita seringkas ayam berlawan dengan kucing dan kemudian transform menjadi Bumblebee sudah mampu membuat aku gelak, aku akan folow blog beliau.

Blog is something that you can share ideas and opinions.
Tujuan kita folow blog tu sebab nak baca updates dan drop some comments. Semua orang boleh jadi silent readers. Aku pon boleh claim yang aku ke blog Amboi3x tu sebagai silent readers (OMK!!! tekantoi plak.LOL!). Ia akan jadi satu pembaziran kalau kau follow, lepas tu kau tak baca (jika entry tu memang best) dan kemudian tak komen.

Rugi wa cakap luu..

Malangnya, button followers kat tepi sidebar tu takle control. Sapa2 leh follow. Kesudahannya, sama seperti beliau yg sangat gigih mengepos entry, tapi komentator yg sangat ciput.

NotaKakiFaizal--)Tiba2 teringat quotation puaka seorang lagi rakan blogger. "Ape ko hengat..aku haruk sgt ker nak ada ramai followers?"

p/s--)nama blog tidak mahu didedahkan sebab si tuan empunya tanah tak mahu blognya difollow disebabkan kerana kasihan.hehehe. "Biar reader suka apa yg aku tulis", kata beliau. Sangat beretika:-)

14 comments:

ezzati said...

sbb senang je button tu..click dh.. :) ..

dark said...

good post buddy..wakakakaka~!!

'AQILAH said...

hahaha mcm aku je, headlines tak menarik, dan entry bosan.

tak penting follower ni..asal kan dapat share something. :) gegege

Faizal Sulaiman said...

ezzati--)tulah kan.nak alter da tak boleh sebab dah nampak convenience

Faizal Sulaiman said...

dark --)ya ka?tengs.hehehe

Faizal Sulaiman said...

'AQILAH--)entry ni kan sebenarnya pon sama cam aku je.sangat irony kalu tgk jumlah followers and bilangan komen.takpe..kita bersyukur.

yes..totally agree wif u!

hans said...

blog primadona ke kata macam tu?
hahaha
aku rasa aku penah baca quatation tu

adess...blog azwan ali tu sorry to say la..memang sampah..buang masa jer layan...xpasal2 tambah dosa jer...

Faizal Sulaiman said...

hans --)hahah pandai pon hang noo:-)

tau takpe.dahla tulisan besaq2. kale plak pink.aduyaii.hahaha..mati aku kalu dia baca.kena saman, mak nok!

hahahahaha...LMAO!!!!!

NUke_Rude said...

tajuk entry bukan main lagi.. hahahar.

ok, ade satu point yg aku stuju ngan ko. aku pun akan folo blog tu kalau contentnya menarik. but, usually, aku prefer jd 'silent reader' and only drop komen kalau entry tu btul2 hot or yg memerlukan opinion org ramai.. cam entry ko nih. hahahahah.

anyway, maintain sempoi and just be ourself. itu lagi baik :)

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hueh?

terasa sbb belog aii pom biasa2 jugak. huhu


btw, i link u !

Faizal Sulaiman said...

NUke_Rude --)hehehe..pandang sipi je tajuk tuh.hahaha

yes...totally agree with u bro:-),just be yourself:-)

Faizal Sulaiman said...

miss lolly a.k.a luvfareda--)sebanarnya kan bergatung pada reader kita.kalu depa rasa nak baca, depa akan baca.tol tak?

tengkiu.aii selalu update jugak neh!hahaha

farida tarmize said...

pejal..nape ko nyer blog oct 7 tu ko x tuka jd ceritera citra?aku mls nk bace citer tu..pnjang sgt..hehehhe

Faizal Sulaiman said...

cik kedondong--)cik aku dah tukar blog oktober 7 tu.blog tu diisi dgn mini siri saja. skunk ni mini siri 7 episod-7 Hari. baca ar.7 episod jer.hehe

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED