Saturday, December 26, 2009

BILA HARUS MEMILIH...GAY

Jangan membuat kesimpulan tatkala kau membaca tajuk saja..

Entry serius, dlm bulan2 terakhir 2009 ni. Sebenarnya aku nak tulis lama dah, tapi belum ada kekuatan utk meneruskannya...Aku hanya inginkan pandangan korang...

Dua-tiga puluh tahun dulu, mungkin subjek gay ni sangat sensitif dibincangkan kepada khalayak. Baik borak2 kosong, maupun diterjemahkan secara lahiriah di dalam media.

Taboo sungguh subjek ini, kan?

Tapi sekarang subjek ini bagaikan perbualan di kedai kopi. Samada korang leh terima atau tidak, itu terpulang.

Aku ada beberapa kawan seperti ini. Bukan nak membangga tetapi tidakkah dengan memahami , baru kita faham apa yg tersirat di hati mereka?. Aku mengamalkan konsep itu. Tak perlu memandang serong mereka2 ini disebabkan "jalan" yang mereka pilih. Dan diakui, faktornya banyak. Ada yg memendam sejak kecil atau dipaksa mengalami pengalaman itu secara tercabul, ataupun secara total membenci perempuan, maupun kecewa dipermainkan @ ditinggalkan kekasih atau mungkin ingin mencuba sesuatu yg baru selain terpengaruh dengan rakan sebaya dan persekitaran.

Kita tak boleh nak mengelak hukuman Allah, apabila subjek ini apabila ia dipraktikkan. Dosanya besar.

Dalam usaha memperbaiki hati manusia, jalan terbaik adalah dengan berdoa. Ya..aku pernah mendengar keluhan seorang teman gay tegar tentang penyesalan beliau dan berkali-kali bertanya pada aku...

"boleh ke aku berubah?"
Optimistik itu penting. Sokongan moral juga saranan terbaik. Kita sebagai teman, yang ingin temannya berubah akan menyokong apa saja asalkan niatnya betul. Benda camni tak boleh di paksa dan tak perlu dipaksa.

Dan sebagai kawan, jika dia masih belum nak berubah, aku akan masih berkawan, boleh bergurau dan berfikiran terbuka. Sangat terbuka. Tak salah berkawan dengan gay. Gay hanya label. Orang boleh melebel kita "sundal @ keparat" kala kita berkepit ngn ramai perempuan/lelaki atau keluar masuk kelab malam. Orang yang tidak kenal akan membuat pelbagai anggapan buruk.

Aku selesa berkawan ngan diorang, jujurnya. Selain kemas, mereka kreatif dan ada style. Senang cakap, metroseksual itu sangat dekat di hati mereka. Dalam berkawan..,kita tak perlu memilih, kerana adakala pilihan itu boleh membuatkan kita tersasar...

Dan tatkala kita membuat pilihan, kita akan selalu diberi peluang...

NotaKakiFaizal---)Mencegah itu lebih baik dari merawat...

p/s--)ini jawapan kenapa aku bubuh soalan maut dlm poll kotak oren itu=) entry paling kontroversi pernah saya tulis.huhu

20 comments:

avid gunner said...

tau xpe..gay x gay aku kawan je..janji x raba2 aku udah..

FaizalSulaiman said...

avid gunner ---)yeah!!!aku suka statement kau ni bro;-)

Mr.Homosapiensz said...

x kisah le dia tu gay ke str8 ke....
asalkan x busuk hati, khianat...

FaizalSulaiman said...

Mr.Homosapiensz---)betul tu Mal.sbb kdg2 ada yg baik ni penuh makna.huhu

bEEdLE d' bARd said...

bagus.kawan dgn semua...tp aku blom jmpa lgi yg lesbian.huhu

FaizalSulaiman said...

bEEdLE d' bARd---)yeah..itu yg kita mau bard;p

iyllienaz said...

eh..klo ada yg gay n berubah menjadi 100% straight, kenalkan la pada illi..ahaha..

FaizalSulaiman said...

iyllienaz---)bisa diatur ibuk!

haha..suda jadik agent pencari jodoh saya neh;)

iyllie nak ke?hehehe

NUke_Rude said...

hahah.. dah berani dah skang ye bro.. gay gay pulak ni..

anyway, apa yg ko ckp tu betul (kot?). Kita xleh nk diskriminasi tlbh dulu tanpa mendekati dan mengetahui punca stiap tindakan dorg...

:)

FaizalSulaiman said...

NUke_Rude ---)hahaha.lol.jgn fikir yg bukan2 pasni okay. ini pandagan peribadi kita je.

ada baik buruk juga benda2 ni.yg kuat iman maybe akan still, yg suam2 kuku cam aku ni,,sgt takut kalu terjebak. seram tahu:I

yeah couldn't agree more!no discrimination:)

FERDAUSferdy said...

I LOVE GAYS

FaizalSulaiman said...

FERDAUSferdy---)da diharuk setan agaknyo budak ini. lol

epol said...

gay??(ttp mata jap)..xfgm2 juge org golongan camnie..serius ak tak amek port sgt ngan hal2 nie..lebih berminat kpd kuntuman2 bunga yang segar dari ladang..ngeh3

rasanya boleh kot golongan nie nak berubah..cuba la pendekatan rohaniah n jasmani..tak salah nak berkawan tapi jgn sampai terikut2 aje udah..

FaizalSulaiman said...

epol ---)hehehe..ye betol tu bro. kita sbg kawan ni menyokong je kalau dia nak berubah.no offense sbb dia pon kwn kita.=)

'AQILAH said...

kawan aku lesbian. dia macam biasa luaran, tapi sikit pelik bila berdua dengan perempuan

FaizalSulaiman said...

'AQILAH---)huhu..kena jaga2 ar sbb kdg2 "benda" ni boleh berlaku sepantas kilat. based on my friend's experince..serem mendengarnya;0

miss lolly said...

yup :)

kt smua ada kblihan msg2 :))

tak kira gay atau manusia yg punye perasaan yg normal.


tp kt kne bbalik pada hukum Allah :)

FaizalSulaiman said...

miss lolly---)betol tu cik lolly. sokong2;)

mr.syazwan said...

gay ke, pondan ke, lesbian ke, jigolo ke, puntianak ke..

den x kisah.. mrk da bsr..

pasti pandai menilai buruk baik sesuatu..

da beri nasihat tpi xmau ikut
LANTAK!! janji t/jwab kita sbg ummah terlaksana..

renung2kan selamat beramal

ceeewahhh ala2 ustaz lak..

FaizalSulaiman said...

FUYOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO..

Mantap la en wan!!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR