Friday, December 04, 2009

PERAM:- EDISI KESIAN. ADA APA DENGANNYA?

Dua bulan aku tak update slot Peram. Ye ar, mana nak pulun exam, mana nak hantar resume2 keje ngan mini series yang ado orang baca tuh.hahaha. Padan muka aku. Sapa suh wat panjang berjela?. Kan takde orang baca! Entry kali ni takde kait mengait bau-bau durian belanda dengan citer Dian Sastro tu ek. Kali ni aku nak bercerita pasal perasaan "kesian".

Kita selalu dengar frasa "kesian".."ek ee..,kesian" & "OMG kesiannya" (ikot la tone mana korang nak buat. Asal jangan lari pitching sudeh) dalam kehidupan seharian kita, apabila satu musibah maupun masalah menimpa seseorang tu. Tetapi, adakah kita benar2 bersimpati?. Betulkah emosi kita terusik dengan kejadian yang menimpa sipolan-sipolan tersebut?. Jawapannya??.

Ada dalam diri korang sendiri.
Ia bergantung pada tahap sensitiviti seseorang individu. Dan kalaulah ianya diajukan pada mereka yang berhati kering, apa agak2 diorang akan jawab?

Lu pikir la sendri...

Akhirnya kita boleh membuat kesimpulan yang kita sebenarnya tidak lebih dari sekadar mengambil hati. Umpamakan Ajinamoto atau secubit Cukup Rasa dalam makanan. Buat penyedap kan?

Pernah tengok omputeh melahirkan rasa simpati mereka?
Sangat fake, sangat pandai berlakon dan penuh dengan hipokrit!

Tetapi, tidak semua begitu, kan?.
Lebih2 lagi orang kita=)

Ada yang tergerak untuk membantu. Ada pulak yang rajin menolong. Pokok pangkalnya kena Ikhlas. Ikhlas datang dari mana anak2?

Ya..,Hati yang suci!

Hidup, seperti kepercayaan Hindu ada karmanya. Dan kita sebagai manusia haruslah beringat yang hidup juga berpusing seperti roda. Jangan terlalu angkuh bila berada di atas dan jangan terlalu lemah bila kita dibawah.

NotaKakiFaizal:--)Seorang jagoan akan dianggap jaguh bila dia bangkit dari jatuhnya kerana dia tidak selama-lamanya mengangisi masalahnya.

4 comments:

-Encik Manis- said...

terasa mensyukuri sgt jap..
dgn ape yg aku ada...
;p

cuba ler zamarul..
ahhh...
alhamdulillah...
hehehehhe

Faizal Sulaiman said...

Primadona69--)ada unsur2 dakawah disitu.hahaha.

eh yg bawah tu iklan amende?

hans said...

hahaha
sometimes terpaksa jaga hati manusia
so cakap lah bersimpati
bukan maksudnya tidak simpati langsung cuma taklah simpati sangat
sudah apa aku taip nih
haha
thanks sudi singgah blog aku
aku suka penulisan ko
so aku link jer lah blog ko
rajin2 singgah blog aku yer

Faizal Sulaiman said...

hans --)terima kasih bro.aku link juga blog ko.ko lagi best.selamba.suka2:-)

agree wif u a lot.kdg2 kita terpaksa merasa pity dgn org.bukan sbb kita berlakon baik tapi nak menjaga hati dan perasaan org itu.

p/s--)sama2la kita melalut.hehehe

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED