Wednesday, October 06, 2010

PENGOR - BANAN


Salam Syawal.

Pengorbanan...
Cuba dalami maksud ini.

Aku tak tahulah pandangan korang terhadap istilah 'pengorbanan' atau 'korban' semua.

Yang aku faham dengan jelas adalah bila ada korban, mesti ada mangsa.

Ambil satu perkataan dalam ayat di bawah:
"Seorang remaja terkorban dalam nahas jalan raya lewat malam tadi"

It means, menjadi mangsa.

Aku bukan nak sentuh pun pasal kecelakaan jalan raya. OPS Sikap pun dah habis, kan?

Dalam hidup, kadang2 kita perlu berkorban.

Tapi ber-agak. Kadang2 habis semua nak dikorbankan. Demi adik-adik. Demi keluarga, demi kekasih and so forth...

Tapi adakalanya, pengorbanan itu semacam tak dihargai.

Beriya kita berkorban, esok lusa kita dilupakan.

Ya..that is life. Kehidupan terlalu complicated sampai terlalu ramai manusia-manusia mengambil kesempatan.

I am not talking about a problem here, okay. Ini hanya satu 'lintasan' yang bermain-main dalam kepada semenjak dua nih.

Bertambah pedih, pengorbanan itu langsung tak di ingati.

Kita bukan mengharap jasa itu di balas. Tapi cukuplah sekadar memahami. Some more, jangalah selalu berkorban. Jangan asyik kita sahaja hendak mengalah. Hello..lama2 kena pijak kepala baru tahu.

Jadi manusia tu, jangan terlalu baik hati sangat. Ok aku bukan nak mengajar jadik jahat, tetapi berwaspada sebab daripada 1 per sepuluh manusia, tujuh daripadanya bakal mengambil kesempatan atas kebaikan kita.

Jangan jadi 'pengor' - banan.

ps: 'pengor' adalah istilah jawa yang membawa maksud 'bodoh'. Sama istilah seperti 'goblok'

17 comments:

Seri said...

sebab tu orang tua2 pesan,

buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali

Nazz@Purple said...

pengorbanan- mengorbankan kepentingan sendiri utk kebahagiaan dan kesenangan orang lain....erm mampu ke kita berkorban..

FaizalSulaiman said...

Seri --)ye tepat sekali, seri!

FaizalSulaiman said...

Nazz@Purple---)huhu..mungkin bergantung pada orang kut.:)

Paan Ovrtd said...

Haha! This is one intelligent entry! Tiba2 satu jargon flash dalam kepala : KORBAN - KO teRbeBAN.

Arabella said...

jalan raya sungai kematian
eh tah..ni mcm ayat pm kot huhu

FaizalSulaiman said...

Paan Ovrtd---)hahahahaha..agreed

KORBAN - KO teRbeBAN.

haha

FaizalSulaiman said...

Arabella ---)hehehe..sungai maut..yes exactly:)

cik_sue said...

mmg betoi tu...kadang2 pengorbanan kita utk org lain tak pernah mereka hargai..bila kita ada kelebihan sikit, sibuk nak mintak tolong...tp kalau kita nak mintak tolong dia semula, mcm2 alasan diberi....dunia2

FaizalSulaiman said...

cik_sue---)tau takpe, kak:)

Faz Nandra said...

=) suka nasihat ni dato.. ^-^ tak mau jadi pengor.. ahh minta dijauhkan..

shahirahkhairudin said...

pengor.. ekeke..
teringat kadang-kadang kalau kene marah "kenapa la pengor sangat?"

hah cemtu le bunyi nye..

FaizalSulaiman said...

Faz Nandra---)terima kasih faz.itulah jangan jadi terlalu baik sampaikan menjadi 'pengor'.hehehe

FaizalSulaiman said...

shahirahkhairudin---)hahahaha..kan shira.Goblok lebih kurang maksudnya..

NUke_Rude said...

pengorbanan.

we can still look at it from soooo many different ways.

:)

FaizalSulaiman said...

NUke_Rude ---)yes bro! couldn't agree more lah!

my V oren.hahahaha

nurayunni said...

btl2..jgn terlalu percaye..........

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR