Sunday, October 31, 2010

LORO: CHENDANA EPISODE 19

Penulis: Faizal Sulaiman
Cerita ini boleh juga dilayari di Dan. Setiap bab dalam penulisan ini akan dikemaskini setiap dua hari pada jam 8:08 malam. Jilbab episode 20 akan disiarkan pada 2 November 2010. Komen-komen anda amatlah dihargai




Kereta yang dipandu Zafran hampir memasuki ke perkarangan residen teres Mutiara Bay. Samira yang duduk di belakang lelaki itu diam membisu, begitu juga halnya dengan Jamil yang sedari tadi, selepas mengambilnya dari rumah majikannya Katrina, membisu seribu bahasa.

Kereta di parkir betul-betul berdekatan dengan pintu pagar sebelum Zafran turun sebelum Jamil mengambil alih tempat pemanduan lantas meninggalkan lelaki itu yang kini kelihatan sedang membuka pintu rumah.

“Awak okey?”

Suara Jamil menjengah lembut telinganya. Samira, yang masih duduk di tempat duduk belakang menyungging senyuman, sedikit keliru.
“Saya okey je. Tapi…nanti dulu. Awak datang ke rumah Katrina memang nak bagi barang-barang kepunyaan arwah Yazid, kan?”
Jamil mengangguk tegar. Simpang keluar Mutiara Bay dilalui dengan penuh hati-hati. Pabila MyVi oren kepunyaan Zafran sudah berada di lorong yang betul, Jamil mematikan signal sebelum menurunkan suhu penghawa dingin yang serasakan semakin sejuk.

Dia menjawab pertanyaan sepupunya. Pendek.
“Ya”
Samira mempamerkan riak curiga.
“Ya? Itu aje ke?”
Jamil mengangguk seperti burung belatuk. Samira semakin menyimpan rasa penuh kemusykilan. Matanya dialihkan ke pandangan luar. Kelihatan papan tanda Burger King kelihatan melambai-lambainya dari jauh sebelum tumpuannya kembali terarah kepada Jamil yang nampak tenang-tenang sahaja.

There must be an explanation for that. Takkan awak sesuka hati nak datang rumah Katrina..orang yang awak tak kenal pun dan beri barang kepunyaan arwah?”
Jamil tersengih sambil menggeleng kepalanya.

“Habis saya tak kenal Yazid? Jadi suatu amanah kan jika saya berikan barang kepunyaan arwah kepada orang yang dicintainya? Tak salah, kan?”
“Yalah..Tapi….”
“Dalam Islam sendiri menggalakkan kita mengeratkan ukhwah, jadi amanah Yazid tu perlu saya laksanakan. Bukan begitu?”

Samira mencebik masam.
Lelaki ini ada sahaja akalnya nak mengenakan aku! Ingat kau bagus sangat?

Jamil tersenyum nipis. Merajuk lah tuh!

“Okay lah saya minta maaf. Sebenarnya memang ada tujuan saya datang ke rumah Katrina tu”

Suara Jamil kedengaran serius. Pemanduan diperlahankan tatkala memasuki lebuhraya Tasek Utama yang dikenali kerana kesesakan lalu lintasnya. Samira memandang sepupunya serius.
“Apa maksud awak ‘memang ada tujuan’?”
Jamil menghela nafas. Saat yang ditunggu telah tiba. Samira perlu tahu akan kebenarannya. Dan aku perlu membongkar kan nya.
“Katrina yang menjadi penyebab kematian Yazid”

Samira diam.
Kemudian dia mendengus kelucuan lalu memandang sepupunya seperti lelaki itu sudah gila kerana membuat satu tuduhan yang tidak berasas.

“Mengarut! Tak masuk akal! Awak jangan sembarangan tuduh, ya!”
Jamil senyum. Tidak berteriak-teriak mempertahankan, dia menekan punat radio sementalah kedengaran lagu terpasang perlahan di udara.
“Saya tak tuduh. Saya tahu memang Katrina pembunuhnya”
“Siapa beritahu awak? Awak nampak ke memang Katrina pembunuh Yazid! Tolonglah Jamil. Mungkin kata-kata Asyraf tentang awak ni betul agaknya!”

Jamil terkesima.
Apa yang Asyraf cakap pasal aku?
Matanya meliar sedikit memandang riak musykil-curiga gadis itu dengan rona ingin tahu yang cukup kuat.

“Awak pelik! Awak masih ingat kejadian emak menggantung dirinya selepas awak balik dari Mesir? Kemudian Hajar dirasuk selepas menyentuh batu yang didakwa milik awak dan sekarang kematian Yazid selepas awak berpindah masuk ke rumahnya! Awak tak nampak lagi ke seolah-olah kesalahan ini memang berpunca dari awak???”

Jamil tersentak! Diperhatikan wajah Samira berkilau dengan amarah.

“Apa maksud awak ni, Samira?”
“Saya rasa awak ni pembawa malang! Pembawa sial!”

Jamil mendengus, sedikit marah sebelum menghela nafas tenang. Samira tidak gembira aku menuduh majikannya sebagai pembunuh. Baiklah..aku akan beritahu kebenarannya. Kebenaran yang akan menyeksakan diri untuk diterima.

“Sebelum awak beteriak-teriak memfitnah saya lagi..ada baiknya saya beritahu awak tentang kebenaran”
Samira berwajah jengkel dan semakin sinis.
“Apa lagi yang awak nak cakap?”
“Tenanglah. Awak perlu bertenang. Saya mahukan awak faham. Itu sahaja.”
Gadis itu menghela nafas dalam-dalam, lalu menghembusnya perlahan.

“Yazid beritahu saya tentang perbuatan kejam Katrina kepadanya..bagaimana dia diracun, kepalanya dipenggal dan hatinya dicuri sebelum dimakan”
Mata Samira terbelalak terkejut. What the..
“APA AWAK CAKAP NI, HAH?”

“Saya beritahu perkara sebenar and in fact…ada seseorang sedang duduk di belakang bersama awak”

Samira tidak jadi hendak terpekik lantang. Dia bungkam tidak berkata apa-apa sebelum matanya berpaling ke sebelah kirinya.

Dengan izin Allah, kelihatan lembaga wanita berambut panjang, dengan ketiadaan sebelah mata dengan hidung dan mulutnya berdarah. Kelihatan juga beberapa batang giginya patah tatkala lembaga itu menghadiahkan senyuman mengerikan.

Samira terpekik lantang sebelum melompat sedikit menuju ke arah belakang sepupunya yang kelihatan tenang-tenang sahaja. Tangannya dipaut ke bahu lelaki itu lalu mencengkamnya kuat. Matanya dipejam rapat-rapat.

“Sudahlah..dia dah pergi”

Samira membuka matanya dan ternyata telahan Jamil tepat belaka. Gadis itu masih trauma dan berkira-kira mahu duduk di belakang sebelum membuat keputusan untuk berpindah ke tempat duduk hadapan. Selain itu, dia kelihatan sangat takut.

“Saya dah biasa dengan semua tu”
“Apa maksud awak biasa?”
“Saya boleh nampak. Saya boleh nampak mereka. Ada yang menyesal dengan tindakan yang diambil. Ada yang menghimpun benci lalu membalas dendam malah ada yang teraniaya dalam hidup yang dah mereka tinggalkan”

Fikiran gadis itu semakin sesak untuk menerima semua kata-kata sepupunya itu.

“Saya tak faham. Maksud awak ‘hantu’ ke?”
“Qarin. Qarin mereka.”
“Qarin?”

Jamil tersenyum. Dia membuat lencongan sedikit selepas meredah kesesakan lalu lintas Lebuhraya Tasek Utama sebelum masuk ke simpang bandar yang menghubungkan ke rumah Samira.

“Tiap-tiap manusia yang lahir ke dunia dikembarkan dengan qarin mereka. Bezanya Qarin adalah keturunan jin dan kehadiran Qarin dalam diri manusia seumapama peneman pembuat jahat kepada manusia itu sendiri. Qarin akan berkelakuan seperti kembarnya dan apabila manusia itu mati, Qarin akan hidup bebas di muka bumi, meniru perilaku kembarnya. Jika baik amalnya, maka Qarin akan berkelakuan seperti kembarnya..dan begitulah sebaliknya”

Samira diam, mendengar dengan khusyuk. Jamil menyambung.

“Qarin mungkin akan meniru perilaku kembarnya. Sebagai contoh, kalau manusia itu mati kerana membunuh diri, akan ada manusia lain nampak tragedi itu---mungkin berulang tiap-tiap malam”
“Jadi Qarin Yazid datang bertemu dengan awak? Memberitahu apa yang dah jadi pada dia?”

Jamil mengangguk tenang.

“Apa perkaitannya kalau memang Katrina membunuh Yazid? Apa faedah yang bakal perempuan tu dapat?”
“Kesemuanya Samira dan ianya bermula dari susur galur keturunan keluarga awak”

Samira terpempan sebelum MyVi oren memasuki kawasan rumah perempuan itu sebelum kelihatan Asyraf, kekasih perempuan itu keluar dari Viosnya, berwajah bengis dan kelihatan penuh amarah!

BERSAMBUNG

6 comments:

tengkorakemas said...

eleh Asyraf..dah ada pointla tu nak marah haha

FaizalSulaiman said...

tengkorakemas ---)thanks bro! opp dont ever underestimate si Asyraf ni.

dia ada 'rahsia' weh.hehehe

Jey Yusuff said...

masih konsisten menulis. nanti leh ajar jai la. teringin nak publish buku

FaizalSulaiman said...

Jey Yusuff ---)thanks jey.tp belum sampai nak publish buku.Jey tanya Anuar Kamaruddin.Dia da ada experience.

:)

selamat berjaya Jey!

Jelly Beku said...

wah...awak nie betul2 hebat lah boleh berkarya

FaizalSulaiman said...

Jelly Beku ---)thanks jelly!selamat membaca!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer are his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site, the staff involved with the site, or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please noted that all works inclusive short story and online novel in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED

My other site: TUMBLR