Saturday, August 28, 2010

SAYA SAYANG MALAYSIA!


Salam Ramadhan.

Saya sayang MALAYSIA

Saya sayang keharmonian rakyatnya. Berbilang kaum tanpa mengira darjat dan bangsa.

Saya sayang perayaan di dalam Malaysia. Unik. Baik India, Cina mahupun Melayu..semua menyambutnya seakan-akan kita ini satu keluarga.

Saya sayang keamanan Malaysia. Keluar masuk rumah tanpa ada pertumpahan darah. Saya sedih dengan nasib rakyat2 dalam kancah peperangan. Syukur saya di Malaysia. Tidak ada semua itu.

Saya sayang barang2 Malaysia. Saya bangga dengan ciptaan anak tempatan. Paling tidak sudah menembusi pasaran luar. Proton, Dato Jimmy Choo, Dato Michelle Yeoh, Dato Siti Nurhaliza, Dato Lee Chong Wei..saya gembira dengan pencapaian kalian!

Saya suka makanan Malaysia. Celik mata aje, sudah ada makanan. Pelbagai pula tu. 24 jam lagi! Warna warni dan sangat sedap!

Saya sayang keperihatinan Malaysia. Lekas memberi bantuan pada yang memerlukan. Hantar misi bantuan tidak kira dimana saja. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

Saya sayang bendera Malaysia. Saya letakkan antara tertinggi dalam hidup saya selepas agama Islam. Sejak kecil melihat bendera itu berkibar di mana2 sahaja tanpa rasa jemu. Tiap kali Negaraku dimainkan, saya hormat berdiri-menyanyi bersama.

:::

Perjuangan yang lepas usahlah kalian abaikan. Imbaulah kembali saat getir orang terdahulu dalam membina negara selesa yang kita duduki sekarang ini. Ya..mungkin ada perselisihan faham antara kita, tak kira soal politik, sosial atau apa sahaja. Lupakan sekejap demi menyambut kemerdekaan yang kita raikan ini.Sudah 53 tahun, bukan? Bukan satu usia yang muda lagi..

Tugas kita yang muda ini, peliharalah nuansa kemerdekaan yang kita sudah perolehi dari penjajah. Mungkin konsep 'jajahan' sekarang sudah berbeza. Itu hakikat yang kita harus akui. Bersatu, saling menghormati, toleransi serta kerjasama dapat memupuk semangat nasionalisme antara kita, sesama kita:)

Saya sayang MALAYSIA

Anda?

FaizalSulaiman:---)Merdeka Ramadhan..Uniknya..

12 comments:

avid said...

gua suka malaysia sbb malaysia ada karipap.

btw, apa jadah 'nuansa' tu?

Faizal Sulaiman said...

avid gunner ---)nuansa:-- suasana:)

Faizalpj said...

aku bangga jdi rakyat Malaysia

Faizal Sulaiman said...

Faizal@PeJAY---)begitu juga aku:)

lina_fifi said...

sy juga sayangkan malaysia especially johor bahru hehehe

Faizal Sulaiman said...

cik_sue ---)eh cik sue!dr mana online ni cik sue?hehehe

betul tu.aman kan?takde perang2 pun.Alhamdulilah!

MR. SYAH said...

Merdeka! merdeka!

plg sy suka bab makanan..
macam2 ada.. :D
lapar r plak.. hehe..

Faizal Sulaiman said...

mR.sYaH---)Faizal pun!!ohh Malaysia sememangnya syurga makanan!

NATDRAH said...

Saya pung! Saya sayangggg akan Malaysiaku!
Bertuahnya saya dilahirkan di Malaysia.Cuba pejam mata 20 saat...bayangkan cam mana ye kalau kita ni lahir di Somalia atau Uganda ke....heeee.....

Unknown said...

Hahahaa

Dato sri Tajul Amir matraat said...

Menpetahankan demi negara yang bedaulat kesetiaan kepada Raja dan negara

Anonymous said...

Mepejuankan Kearah keluarga bahagia masa hadapan .saya sayang malaysia, tiada dadah bebas dari dadah tiada Ancaman setia kepada Raja dan negara

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED