Sunday, September 12, 2010

CATATAN RAYA: MANIS DAN PAHIT

Salam Syawal

Ok aku mengaku. Aku tak boleh hidup dengan internet. Sehari tak buka internet sewaktu 1 syawal memang perit derr. Mati kutu aku dibuatnya.

Tapi aku masih boleh update status di FB dan melihat rakan2 lain menyambut Syawal dengan cara mereka sendiri.

1 Syawal oficially disambut pada Jumaat, September 10, 2010. Bukan Khamis ye. Tergelak bila tengok berita sekumpulan orang ditangkap kerana menyambut raya pada hari Khamis..Aku bertolak ke kampung ayah di Parit Jawa, Parit Sulong Batu Pahat, malam sebelumnya. Sampai2 dah disambut dengan ketupat, rendang semua.

Heaven betul masakan melayu kita ni, kan?

Malam itu aku cuba online utk melihat perkembangan slot 'Syukra Ramadhan Taqbir Syawal'

Walaupun internet sangatlah lembab, Alhamdulilah...dapat sambutan readers dan commentators. Macam nak buat lagi lah slot ni raya tahun depan:)

Esoknnya 1 Syawal. Hari di mana kita kembali semula ke fitrah asal manusia. Kampung aku ditimpa hujan lebat. Syukur..hujan rahmat. Mendengar khutbah sesudah solat sunat aidilfitri dalam keadaan kesejukan dengan persalinan merah lengkap. Tercapai gak nak pakai merah.hoho

Family aku.Ok gelap sebab pencahayaan tak 'cool' haritu.hahaha..dan dan nak nyalahkan pencahayaan:P


Itulah pertama kali aku merasakan seronoknya beraya sebagai orang dewasa. Baju melayu lengkap!

he he he

Sesudah solat Jumaat (seronok sebab pergi masjid dua kali), aku dan along ke pusara nenek dan maklong di Bukit Cermai, Batu Pahat. Masih ramai yang mengunjungi pusara atas bukit tu walaupun jam hampir ke pukul 3 petang.

Selepas tu, aku ke rumah nenek sebelah arwah emak aku. Kami adik beradik memanggilnya 'Nyai'--my late mom was Javanese. Berborak dan kagumnya aku, dia masih ingat cerita adik beradik kami lebih2 si along yg sangat manja dengan beliau. Masakla kau long. hahahaha.

Family besar my step mother. Ni termasuk sepupu sepapat ikan sepat semua:)


Edisi kali ni, Nyai tembak soalan maut.. Aku ngan along terkedu

"Bila kamu berdua nak kahwin?"

Ohhh my...

Aku senyum jelah. Selamba badak je aku jawab..

"Ala nyai..rileks la. Kita muda lagi. Nak kumpul duit semua"

Releven kan jawapan aku? ha ha ha
Along pulak katanya tengah mencari. Ok la tu tengah mencari:)

Pulang dari rumah nyai, terus ada aktiviti keluarga di malam raya pertama. Seronok gila sebab ada sesi barbeku yang sangat best. Nak muntah2 makan ayam dengan seafood semua. hi hi hi

Merayap...


Apa2 pun, Hari Raya kalini seronok dirasakan berbanding tahun2 yang lain. Sebabnya?

Sebabnya tahun ni aku bagi duit raya. Happy gila tengok muka counsins semua gembira, macam aku back 10 years ago!

Tapi, aku pun dapat juga duit raya!ha ha ha

Rezeki jangan di tolak. Merbahaya jangan di cari.

Bercakap tentang merbahaya, akhbar Utusan dan Kosmo harini ada melaporkan tentang kematian pengusaha kosmetik Nouvelle Visages, Dato Sosilawati Lawiya beserta peguam, pegawai bank dan pemandu beliau dalam keadaan yang menyedihkan. Diberitakan mayat ke empat-empat mangsa dibunuh terlebih dahulu sebelum di bakar.

Walau bagaimanapun, akhbar lain termasuk Berita Harian, NST, masih belum mengumumkan berita tersebut.

Apa2 pun kita mengharapkan keajaiban berlaku. Aku harap benar ke empat2 mangsa masih hidup sebab sekarang ni bulan baik. Kita letakkan situasi kita dalam keadaan keluarga mereka.

Bagaimana kalau orang yang kita kasih, sayang, cinta...hilang begitu saja?
Tanpa khabar berita?
Sedih atau tak?

Ya..kita masih mengharap keajaiban berlaku...

FaizalSulaiman:---)Traffic blog junam sikit sebab ramai pulang ke kampung beraya:) Apapun terima kasih la nuffnang sebab bagi lagi habuan beberapa hari lepas. Alhamdulilah..

8 comments:

Anonymous said...

wahh..meriahnya ada family potrait di pagi raya....huhuhuhu

aku pun mmg resah gelisah jer tanpa intrnet ni.......huhuhuhu

kawin ?? hahahha

(hahhahah...huhuhuhu berulang kali)

Faizal Sulaiman said...

Mr.Homosapiensz ---)nakal ko, Mal

ohh gelak ya??

ps:aku pun gelak bila nyai aku tanya soklan tu:P hahaha

epol said...

mmg meriah abes bro..haha..poket kosong tak?ke dah abes kasi duit raya?haha

Faizal Sulaiman said...

epol---)hahahaha..ciss

ada baki lagi lah.ada yg warna hijau.ko nak ke?bwahahahaha

eqbalzack said...

baju raya hitam ke? sama la kitaa...hehe

Faizal Sulaiman said...

eqbalzack ---)haha..takla bang. merah.yg hitam tu along saya:P

ouh..kaler hitam ye.hitam itu menawan:))

mr.syazwan said...

meriah meriah meriah di hari raya..

hehe

Faizal Sulaiman said...

mr.syazwan ---)merah di aidilfitri.hehehehe

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED