Tuesday, September 28, 2010

FRASA REWANG

Salam Syawal.

Ahad.

Sinonim dengan orang kahwin.

Sinonim dengan frasa 'rewang'

Opss..bukan 'rewang' seperti gan****g ramai2 okay. LOOL. Matila statement:P

Apa aku merapu neh.

'Rewang' bagi mereka yang duduk Johor , lebih2 komuniti Jawa, membawa maksud 'kerja gotong royong orang kahwin'. Kebetulan pada Ahad lepas jiran depan rumah buat kenduri kahwin. Anak yang sebaya abang aku melangsungkan perkahwinannya.

Stop citer pasal kahwin dia.

Aku nak bercerita tentang tradisi 'rewang' turun temurun yang selalu dilaksanakan oleh orang kampung. Orang kampung ni mengamalkan prinsip 'berat sama dipikul, ringan sama di jinjing'. Ada yang layan tetamu, ada yang masak air, ada yang gaul beras dalam kawah besaq.

Aku?

Tolong goreng ayam. hi hi hi.
Alah goreng ayam celup tepung adabi tu sudah. Tolak tepi dulu hygiene sebab yang penting kemuafakatan dalam bermasyarakat.

Kebetulan aku plak tak sibuk selepas menyudahkan kerja pada lewat malam Sabtu (masih sempat nonton Magika. he he he).

Seronoknya rewang-rewang nih, akan dapat gift dari Tuan Rumah. Dapatlah sapu tangan putih, bunga ala rosette ngan duit singgit. Bernilai wooo hujung2 bulan neh.pfttttt..

Ayah aku selalu pesan,

''kalau kau tak pi tolong orang rewang, nanti esok lusa kau kahwin takde orang nak tolong"

Aku jarang ambik pot. Tapi kadang2 berbekas jugak. cakap2 ayah tu. Mana la tau, tetiba nak kahwin dengan Cik A, takde yang datang tolong..mau aku ngan Cik A kacau kawah nasi minyak kitorang! ha ha ha

Sebenarnya rewang ni membawa perspektif luas tentang definisi tolong menolong. Kerja tolong menolong ini sangat penting jika hidup berkomuniti. Tak ada mereka yang hidup sorang-sorang. Ayah selalu pesan.Jangan hidup sendiri. Nanti tak ada orang peduli...

Part ni aku ambil pot:)

FaizalSulaiman:---)Minggu paling sibuk untuk diri sendiri, budak2 kelas juga..haihhh

15 comments:

Abu Uwais said...

ada juga frasa merewang. dah maksud lain dh 2. contohnya.. ha nk g merewang ke mner 2. huhu

Faizal Sulaiman said...

BLOG PUTERA YUSOFF ---)tulah jai. frasa tu dah jadi lain utk certain meaning kan:)

epol said...

kalo klantan org panggil bekwoh..haha

Faizal Sulaiman said...

epol ---)haaaa jolo doh..bekwoh.hihihi

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

Tapi yg pasti faizal takut juga x de org tolong merewang masa dia kawin nanti..sbb tu dia tolong..hihi

Faz Nandra said...

baru tau makna ni=) huhu.. maklumlah asal nun jauh di sana..=)

Faizal Sulaiman said...

PEJUANG KESENIAN EXTREME --)haaa ko tau takpe!hehehehehehe

Faizal Sulaiman said...

Faz Nandra ---)yalah..nun jauh disinun.hehehhehehe

Muhamad Zaki Zafir said...

rewang ni meriah..aku pun rajin turun rewang gak kdg2.sedap betul kuih dgn air sirap tuan rumah. :P

haha takdelah.aku tlg angkt pinggan skt2. :D

Faizal Sulaiman said...

Muhamad Zaki Zafir ---)ok la tu zaki.tolong gak tuh:)

eqbalzack said...

kat KL ni dah kurang rewang2 ni...semua catering je faizal...

datang kenduri, makan, hulur duit sket....balik! hehe

Faizal Sulaiman said...

eqbalzack---)hahaha part yg bawah tu setuju sangat.

*salam kaut:P

iyllienaz said...

haha..bila faizal nak kawen ni??nak ambil cuti siap2 tolong rewang..hehe

Faizal Sulaiman said...

iyllienaz ---)hahahaha..lambat lagi illie:)

NUke_Rude said...

best dow kja rewang2 ni.


but aku slalu ended up jadi pengapit. bidan terjun lak tu.


haih!

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED