Thursday, September 23, 2010

KERJA RUMAH INI MEMANG...


Salam Syawal

Hah! Ambik tu! Tajuk sangatlah kontroversi

Ok ini nak cerita pasal homework..bukan untuk student kolej tapi murid-murid sekolah. Memandangkan adik lelaki aku baru berusia 10 tahun, so memang layaklah budak ini mendapat kerja sekolah.

Kerja rumahnya subjek 'English Language'

Past Tense, Present Tense, Verb, Noun semua.

Aku yang mengajar budak ini bagaimana menggunakan basic grammar ini dengan baik, walaupun aku, hakikatnya bukanlah pandai sangat..

At first, aku AGAK terkejut dengan homework yang cikgu BI dia ni bagi. Kelasnya let say Isnin, perlu hantar hari Selasa--the next day. Biasalah...nama pun kerja sekolah. Dia pun minta pertolongan aku.

Kau orang nak tahu berapa pages?

30-50 Pages

Aku senyun je bila muka si adik kelat masam mencuka. Kejap2 kang bukak kamus, garuk kepala sebab pening.

Dalam hati bengkak juga.

'Beragak la wahai cikgu kalau nak bagi kerja sekolah. Nak hantar esok, tapi bagi kerjanya macam cuti seminggu'. Aiyaiyaiiiii

Aku check latihan lepas2, tak pernah disemak plak. Tak pernah bertanda hokey!

Aku ingat adalah semakan dari cikgu tu. Rupanya takda, kau.

Aku sekolah jugak dulu. Belajar English jugak dulu. Seingat aku lah, cikgu bagi kerja menimbun masa cuti sekolah saja. Bukan bagi harini 20 pages, hantar esok.Cikgu check, eh siap bagi bintang lagi sebab aku jawab semua betul.

Mungkin pemikiran aku masih old school. Mungkin education budak sekarang perlu diberi latih tubi, betubi-tubi supaya pandai.

Latihan saja tak cukup. Didikan dan tunjuk ajar juga sangat penting.

Ini pendapat aku sahajalah. Ada sesetengah cikgu 'bukan dilahirkan sebagai cikgu', tetapi memilih cikgu sebagai profession kerjaya. Kerja cikgu murni. Mendidik anak bangsa.

Kerja mendidik ni bukan senang. Aku ambil diri sendiri sebagai contoh. Kerja mengajar memang menjadi minat aku. Jadi bila mengajar di Kolej, aku akan pastikan pelajar aku faham sefaham-fahamnya.

Susah tahu nak fahamkan orang! Sangaaaat susah. Kadang2 bimbang sebab pelajar kurang faham apa yang kita sampaikan

Minat saja tak cukup!

Jadi..jangalah jadikkan kerjaya 'cikgu' sebagai last resort kalau kau orang tak dapat kerja. Cuba elakkan. Sebab kadang2 kita tak tahu kemarahan kita boleh mengundang padah pada masa depan murid tu.

Elakkan dari berkata yang bukan-bukan. Halalkan ilmu yang kita ajarkan pada budak. Keberkatan ilmu yang kita ajar tu sekurang-kurangnya menyenangkan di masa depan dia.

Budak2 akan berfikir bila dewasa. Suatu hari mereka akan menyesal sebab melawan cakap kita, cikgunya. Bagaimana susah dia nak dapat kerja sebab 'sangkut' masa mudanya. Sebab mungkin kedegilannya, kekurangajarannya, kebencian cikgunya..haihh semualah

Degil manapun budak, redhakan ilmu yang di ajar. Sekali kita kata 'Tak halal ilmu yang di ajar' ...merana budak tu seumur hidup (kalau tak minta maaf)

Sebab itu orang pandang cikgu ni tinggi darjatnya. Bukan senang seseorang nak dipanggil cikgu, tau:)

FaizalSulaiman:---)Saya sayang cikgu yang benar-benar ajar saya dulu sampai jadik orang. Cikgu Nora, Cikgu Zamri, Cikgu Asmah, Cikgu Habsah, Cikgu Ariza..

14 comments:

mr.syazwan said...

betul!! kadang2 org xde keje ambik profession jd cikgu..

wan kureng sikit jd cikgu sbb wan cpt marah..

kang mampuih bdk2 gua bedal..

haha

Miss N™ said...

salam..

faizal, nur mmg bersetuju untuk entry kali ini...mmg sgt2 la setuju..sbbnya nur juga ada adik yg sebaya dengan adik faizal, pernah bw blik kerja sekolah matematik..mahu tbeliak biji mata bila ada lebih kurang 15 muka surat mesti di siapkan...

satu muka surat merangkumi 2 bahagia, setiap bahagian mpunyai lebih kurang 10 soalan...hadoii..!! nur yg dewasa ini tgk pun penat...! adik jgn ckp lah, muncung sedepa..mencuka dan bergenang airmata...

bila di tanya, cikgu ajar ke tak mcm mana nak jawab semua soalan????
jawapan yg di beri

"cikgu bagi, pastu suruh buat kat rumah. ckgu ckp, tak tahu tanya mak atau ayah"

Ayoookkk...!!!! sgt2 mgecewakan...
berasaplah juga telinga bila dengar...! rasa mahu jumpa je cikgu H tu, tapi mmandangkan dia mgndung...terus lupakan saja hajat nak jumpa tu...

ermm..! donia2...!

*puji pula dengan cikgu BI, teacher 'T' kerana mgamalkan pbelajaran yg seiring.. markah ujian adik makin meningkat..

Seri said...

dulu nak jadi nurse tapi jalan terlorong untuk jadi cikgu

pihak atasan minta guru bagi latihan (homework) yang banyak pada murid2... (pernah jadi guru ganti sekolah rendah/menengah)

Faz Nandra said...

salam dato' faizal.. uissshh~ banyak sangat.. kalau bagi faz pun sekarang memang tamau w0oo.. hehe * pemalas!
hmm bagi kerja tu kena berpada2 lah.. budak2 pun ada perasaan bengang jugak,sebab tu lah timbul pelajar ngumpat guru tau..sebab kes macam nila..huhu

*guru2 sekalian.. jangan terasa ya ^-^

Faizal Sulaiman said...

mr.syazwan ---)wahh cepat marah rupanya wan neh.hehehehehe..sabar ye dik:)

Faizal Sulaiman said...

Nurcita2 ---)wohh faizal pun sebenarnya teringin nak jumpa cikgu BI adik faizal tu.bukan manjakan budak, tapi beragak la.nak habiskan silibus bukan camni caranya.seronok masa belajar sekolah rendah dulu. cikgu pandai tackle hati budak2.

Faizal Sulaiman said...

Seri ---)memula faizal nak minta maaf kalau entry faizal ni buat seri terasa, ya. faizal terpanggil hendak menulis benda ini.ada pro and cons nya bagi lebihan kerja ni, kan.

Faizal Sulaiman said...

Faz Nandra---)faizal suka komen yang bawah tu,hehehehe

NusrahYahya said...

assalamualaikum...
ha ni cikgu dah masuk....:D
akak setuju dgn entry ni...
sgt susah nak jadi cikgu sebab cikgu bkn setakat mengajar tapi mendidik.semua org boleh mengajar tapi bukan semua boleh mendidik.byk cabaran dan dugaan nak menarik perhatian pelajar untuk terima dan fahami setiap ilmu yg disampaikan...tambahan lg nak melayan karenah pelajar yg 'kurang' sket dr segi disiplin.sabar je la...
bukan semua guru yg mengajar tu dianugerahkan dgn aura 'keguruan'.maksudnya ada guru yg budak2 tgk je cikgu tu pun diorg dh suka.tu blum cikgu tu buka mulut mengajar...
kes adik faizal tu mmg dasat la.bg keje menimbun tp x cek pun.mcm mana bdk2 nak perbaiki kelemahan/kesalahan kalo sume homework yg dia buat tak pernah diperiksa...
akak masih ingat quote yg akak buat mural kt skola time praktikal ari tu...six essential qualities are the key to success:sincerity, personal integrity, humility,courtesy, wisdom & charity...
kalo ada 6 perkara ni, insyaALLAH kita boleh jadi guru/insan yg berjaya..:)

Faizal Sulaiman said...

terima kasih kak nusrah atas komen mu ini.6 essential qualities! terbaik!! nak simpan la gantung kat tempat keje!

MR. SYAH said...

betul tu.. bkn senang nk jd cikgu.. cikgu bkn sekadar mengajar.. tp bg murid faham.. lg satu.. kefahaman pelajar bkn sama.. jd klu ada bdk yg tanya byk kali tu jgn plak marah..

tp saya mmg minat nk jd cikgu tp rasanya nk ikut jejak FS r.. heheh..

Faizal Sulaiman said...

mR.sYaH ---)Betul tu syah.tahap kefahaman memang tak sama.faizal kadang2 kena explain sampai 5-6 kali sebab ada yg susah nak faham.

hehehe..boleh je syah.tp minat je tak cukup k.kena tahan fizikal mental semua.

Anonymous said...

btol2..nk jadi cikgu kena la ada jiwa....

ayah n abg aku pun jadi cikgu....so affect gak aku nk jadi cikgu tp x dpt kpli...huhuhu

Faizal Sulaiman said...

Mr.Ix---)mungkin rezeki ko bukan cikgu la mal.jadik lain la aku rasa..

Anda Mungkin Menyukai

src="http://www.linkwithin.com/widget.js"> Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
The views of the writer is his own, and do not in any way reflect the views on other sites affiliated with this site or any other members of this site. It is your OWN RISK by reading all the entries. Please note that all works include short stories and online novels published in this site are written by the writer. You may share all the articles, but you've must consult with the writer first.
Any inquiries, feel free to email the writer on faizalsulaiman85@gmail.com
ALL RIGHTS RESERVED